tisdag 2 september 2014

September



Jag har letat och letat i mitt minne, och till slut kom jag på det! Namnet på författaren till dikten jag är ute och far efter: Louise MacNeice



Egentligen är det endast en liten del av en lång dikt jag är ute efter. Jag kommer alltid att tänka på den i början av September. Jag har alltid älskat den här månaden, säkert på grund av att det är den månad jag är född, att man som liten förknippade den med födelsedagskalas. Men också för att den är något av en nystart, man kan pusta ut och andas lite lättare. Man kanske måste ta på sig en extra tröja, och kanske t o m börja med tunnare vantar på mornarna, men vad gör väl det?



Dammet i hörnen syns inte lika tydligt! Det är ok att sitta inne med levande ljus och en bok på kvällarna, och jag personligen får helt klart mycket mer energi. Jag säger inte att jag inte gillar sommaren med allt vad den innebär, men september är min favoritmånad helt klart!

Det är en del av dikten Autumn Journal jag tycker är så fin. Just nu minns jag inte var jag hörde den första gången, men det var många år sedan. Jag har aldrig läst hela dikten, men tyckte det var på tiden. Så nu har jag beställt hem den! Det är ju lite av en kärleksdikt, men jag tycker man kan läsa den på olika sätt.

"September has come, it is hers
Whose vitality leaps in the autumn,
Whose nature prefers
Trees without leaves and a fire in the fireplace.
So I give her this month and the next
Though the whole of my year should be hers who has rendered already
So many of its days intolerable or perplexed
But so many more so happy.
Who has left a scent on my life, and left my walls
Dancing over and over with her shadow
Whose hair is twined in all my waterfalls
And all of London littered with remembered kisses.” 
― Louis MacNeiceAutumn Journal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar