onsdag 6 mars 2013

Titlar jag bokpratar om idag

Idag ska jag träffa en fyra och bokprata. Här kommer väldigt korta små presentationer av de böcker som jag tar med.

Titel; Vinterkarusellen
Författare; Kerstin Gavander
Förlag; Alfabeta

Vinterkarusellen gillade jag väldigt mycket själv och det är första gången jag har med den i en klass, så det ska bli roligt att se om den går att sälja in.

Vi får träffa Sanna som bor tillsammans med sin pappa. Mamman är död och nu ska de snart fira sin första jul utan henne. Sanna och hennes pappa ska fira jul tillsammans med Sannas farmor. Det är egentligen inget fel med det, men bästa kompisen ska åka till Egypten för andra gången, och det är klart att det känns lite. Det är inte så kul att hela tiden få höra att det saknas pengar.

Men Sanna är både klok och envis och inser att hon måste hjälpa till själv om de ska kunna resa till Egypten. Hon får jobb i en blomsteraffär och jobbar så mycket hon orkar och hinner för skolan.

Det här är en mysig berättelse om familj, sorg, vänner och kärlek. Andra delen, Lyckosnurran, har precis kommit ut och jag ska absolut läsa den så fort som möjligt!

Titel; Alex och Corinthia
Författare; Patrik Bergström
Förlag; Lilla Piratförlaget

Alex och Corinthia är en Fantasybok som handlar om två syskon som växer upp på ett värdshus. De blev lämnade på trappan utanför värdshuset när de var små, och den vänlige värdshusvärden tog hand om dem. Ingen vet vem som lämnade dem och självklart funderar syskonen mycket över sitt ursprung.

En dag kommer det en främling till byn och på grund av olika omständigheter slutar det hela med att han tar med sig Alex och Corinthia när han reser sin väg. Allteftersom börjar de förstå att de har speciella gåvor och är menade till någonting annat än att arbeta på ett värdshus.



Titel; Den magiska kappan
Författare; Katarina Genar
Förlag; Bonnier Carlsén

I Den magiska kappan träffar vi Livia som får en kappa när hon fyller år. Det är verkligen den bästa födelsedagspresenten hon någonsin fått. Hon fullkomligt älskar den, även om den är begagnad och lite sliten. Det konstiga är att bästa kompisen inte alls tycker den är så skön som Livia tycker. Hon tycker tvärtom att den kliar och sticks.

Samtidigt är det någonting som drar Livia till den gamla kyrkogården, och en speciell grav där. Vid graven träffar hon också en gammal man som hon blir vän med.

Det här är en lagom magisk berättelse, med lite vardag, vänskap och lite spänning.

Titel; Uppdrag Silverstjärnan
Författare; Peter ekberg
Förlag; Berghs

Uppdrag Silverstjärnan har jag skrivit om tidigare här på bloggen. Mycket kort: Arena Trexo lever ombord på rymdskeppen Voya som varit på väg från jorden i 8000 år. En dag kommer det ett främmande rymdskepp och lägger sig bredvid Voya utan att meddela sig och förklara vad man vill. Spännande!








Titel; Pappa polis
Författare; Laura Trenter
Förlag; Tiden

Pappa polis har några år på nacken, men jag läste precis om den inför ett projekt och jag tycker den håller. Det ska bli kul att se om jag får ut den i klassen jag ska träffa idag.

Julians pappa är polis och blir skjuten i tjänsten. Julian bestämmer sig för att försöka ta reda på vem som är den skyldige. Polisen vet att det är ett motorcykelgäng som ligger bakom, men de håller varandra bakom ryggen så det blir omöjligt att bevisa vem som sköt.

I sin jakt på rättvisan träffar Julian Jim, som är en av medlemmarna i mc-gänget. Det här är spännande och man vill verkligen veta hur det slutar. Det finns en fortsättning som heter Julian och Jim.

2 kommentarer:

  1. Vinterkarusellen ligger på vänt här! Jag gillade böckerna om Loppan så jag hoppas att den här också är bra. Läste att det var andra delen, men det kanske inte spelar så stor roll? Hur gick det, gillade eleverna? Tecknade omslag kan vara lite svårt, tycker jag...

    SvaraRadera
  2. Lyckosnurran är andra delen, om jag inte är helt ute och cyklar. Alla ex gick ut, eleverna gillade. Ja jag tycker också det kan vara ett problem med tecknade omslag men det här tycker jag ändå är ok. Uppdrag silverstjärnan blev det nästan slagsmål om! Ska kolla så det inte är en del innan Vinterkarusellen!

    SvaraRadera