onsdag 20 mars 2013

Inte något särskilt varmt mottagande...

Nej, Nathan Englanders 'Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank' fick verkligen inte något varmt mottagande av Eva Johansson på SvD i morse. Jag blev förvånad. Precis som Anna på Och dagarna går skriver, så brukar inte heller jag ge mig in i några litteraturkritiska samtal, och hade nog inte gjort det nu heller, utan nöjt mig med att konstatera att jag tycker annorlunda och skriva om min upplevelse här på bloggen.

Men, när jag läser följande stycke, som är ett citat ur Eva Johanssons recension, så vill jag ändå hojta till att det här var att gå lite för långt:

 "De som lyfter den till skyarna är andra mer namnkunniga författare som Dave Eggers, Jonathan Safran Foer och Michael Chabon. Jag vet inte om de känner Englander och har velat hjälpa honom med marknadsföringen eller om de helt krasst har tagit betalt för att låna ut sina namn – jag har i vilket fall som helst svårt att tro att de på fullaste allvar tycker att ”Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank” är stor litteratur. Det är den nämligen inte, långt därifrån.

Om man bortser från Eva Johanssons åsikter om Englanders novellsamling, så känns det lite svajigt att anklaga Dave Eggers, Jonathan Safran Foer och Michael Chabon för att eventuellt ha tagit betalt för att låna ut sina namn. 

Jag kommer att skriva om titelnovellen här på Bibliotekskatten senare under dagen, och jag håller inte alls med Eva Johansson. Inte så här långt i alla fall. Jag har ännu inte läst alla novellerna. Men, de jag har läst tycker jag om. De skakar om och tar väldiga vändningar ibland och det är inte alltid lätt att hitta karaktärer man riktigt gillar, men hittills tycker jag som sagt att det är riktigt bra läsning.

8 kommentarer:

  1. Jomensåatt så tycker jag också, på gränsen till vad som är OK. Vi tänker likasamma.

    SvaraRadera
  2. Ja jag såg det! Jag satte nästan kaffet i halsen i morse när N stack SvD:s kulturdel under näsan på mig!

    SvaraRadera
  3. Men oj vad min text ser märklig ut! Herregud, det har jag inte sett! Får fixa genast ;-)

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig! Det var verkligen ett slag under bältet, men det är uppfriskande att läsa rejäla sågningar ibland och det här var extra intressant eftersom jag faktiskt har läst det som sågats och inte alls håller med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kändes verkligen som om jag ville kommentera SvD:s recension, i alla fall lite...

      Radera
  5. Jag brukar inte läsa recensioner av de böcker jag håller på att läsa utan vill själv bilda mig en uppfattning, men nu blir jag lite nyfiken på att läsa hennes text. Jag har dock endast läst två av novellerna och kanske inte ska uttala mig ännu. Men jag tycker att de två novellerna bådar gott inför resten av samlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan vara lurigt att läsa andras tankar innan man läst färdigt. Jag är också alltid lite rädd att min egen läsning ska färgas av andras uppfattning.

      Radera
  6. Eva Johansson kanske skulle behöva vara med i vår nätcirkel och få lite andra perspektiv på novellerna ;)

    SvaraRadera