fredag 17 augusti 2012

Lite hetsläsning i helgen?

Nu startar höstterminen i vår kommun på måndag, och pedagogerna började jobba nu i måndags. Det märks för oss här på biblioteket! Nu går våra telefoner varma med samtal om att boka bokprat och hämta boklådor. Väldigt roligt och ganska hektiskt.

Jag har inte haft så mycket bokprat för de yngre eleverna, utan mest träffat elever från femman till nian kan man säga. Men nu ska jag gå in och ta lite treor och fyror också, vilket är riktigt roligt. Men, jag är inte lika påläst när det gäller litteratur för de lite yngre, så nu gäller det att läsa ikapp en del. Hittills har jag hunnit med;

Titel; Vilmers första tävling
Författare; Susanne Bengtsson
Illustratör; Johan Unenge
Förlag; Rabén & Sjögren


Vilmers första tävling är den första boken om Vilmer, och det är motocross han tävlar i. Jag tyckte det här var riktigt bra. Nu är jag inget fan av motorsport överhuvudtaget, snarare tvärtom om jag ska vara helt ärlig, men det här kommer att gå hem hos de yngre barnen som läser själva och vill ha en intressant och spännande kapitelbok som ändå har lite bilder att titta på. Längst bak i boken finns också lite lätta fakta om sporten, vilket sälert kommer att uppskattas av läsarna.

Det är lagom fokus på själva sporten och tävlandet tycker jag, man får också läsa lite om skola och familj och lite kompisskap. Fin blandning och lagom spänning med en del vardagsproblematik, som att Philip som också tävlar i motocross får all ny utrustning han vill ha av sin pappa eftersom pengar inte är något problem. Vilmer däremot får köra i storebrorsans gamla avlagda utrustning, men verkar ändå hantera situationen rätt bra.

Titel; Vilmer i hårdträning
Författare; Susanne Bengtsson
Illustratör; Johan Unenge
Förlag; Rabén och Sjögren


Vilmer i hårdträning är andra boken om Vilmer och den är fristående. Dock kan jag tänka mig att barnen tycker det är kul att läsa dem i rätt ordning. För en del är det här väldigt viktigt, även om man egentligen inte behöver läsa delarna i följd. Jag kan absolut förstå det här, eftersom jag är likadan själv.

Jag har ingen riktig koll i nuläget, men tror absolut att vi får se fler böcker om Vilmer i fortsättningen.






Titel; Skogsflickan
Serie; Legenden om Tann
Illustratör; Johan Egerkrans
Förlag; B Wahlströms


Skogsflickan är första delen i serien om Tann och en klassisk Fantasyberättelse, med en hjälte som har ett uppdrag att genomföra som innebär dels en personlig resa och dels att han hjälper till och "rädda världen".

Mysig och lagom spännande. Den här serien är väldigt populär hos våra yngre låntagare, men jag hade som sagt inte läst den tidigare. Det känns som en titel som blir lätt få ut i klasserna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar