lördag 11 augusti 2012

Fortfarande saknad

Titel; Fortfarande saknad
Författare; Chevy Stevens
Förlag; Bazar förlag

Jag läste Fortfarande saknad i raketfart. Inte för att jag tyckte den var så där fantastisk bra, utan mer för att den blev lite av en mellanbok för mig. Jag har väldigt mycket hemma som jag vill läsa, mycket som jag har riktigt höga förväntningar på, och Fortfarande saknad hamnade i den där högen som jag tagit med från jobbet bara för att jag fått syn på dem och tänkt att; ja men det där verkar ju spännande och bra.

Det var spännande och hyfsat bra, inte det bästa jag läst, men helt ok underhållning. Ruskig berättelse. Klaustrofobisk. Annie arbetar som mäklare, och vid en visning blir hon kidnappad av en man som tar henne till en lite stuga uppe i bergen. Han har renoverat och fixat till stugan så den är helt ljudisolerad och har ingenting i inredningen som man kan använda som vapen eller tillhygge. Den är planerad helt efter behovet att hålla någon isolerad och som fånge.

Här börjar en förskräcklig tid för Annie, med ständiga våldtäkter och annat fruktansvärt. Mannen som fört bort henne kontrollerar hennes dagar helt och hållet. Han bestämmer t o m vilka tider hon får lov att använda toaletten. Annie blir kvar i stugan i över ett år innan hon lyckas ta sig därifrån. Men, även om hon lyckas fly är mardrömmen långt ifrån över.

Berättartekniskt är boken riktigt spännande upplagd. Man får följa vad som hänt Annie via hennes samtal med hennes terapeut, så som läsare vet man att hon klarat sig undan redan från början. Helt ok läsning, men inte det där lilla extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar