onsdag 15 augusti 2012

I tystnaden begravd

Titel; I tystnaden begravd
Författare; Tove Alsterdahl
Förlag; Lind & Co


Katrine reser från sitt hem i London för att komma hem och hjälpa till då hennes mamma inte längre klarar sig själv. Mamman är inlagd på sjukhus, och de får ingen kontakt med henne. Plötsligt får de via en mäklare ett erbjudande om att en person önskarl köpa ett hus i Norrland som Katrines mamma tydligen äger.

Varken Katrine eller hennes bror har någonsin hört talas om huset. Katrine blir nyfiken, övertalar sin bror om att de ska vänta ett tag med att sälja, och åker själv upp för att ta sig en titt på huset.

Väl där uppdagas en släkthistoria som Katrine inte har haft en aning om. Katrines mamma är inte de person hon har utgett sig för att vara, och Katrine blir mer och mer nyfiken på vissa händelse i det förflutna. I byn Kivingavas har man inte glömt, men man talar inte om vad som helst. Vissa händelser gör man bäst i att glömma.

Jag får lite Åsa Larsson vibbar då jag läser Tove Alsterdal, och det är ju aldrig fel. Jag fängslas på en gång och har väldigt svårt för att lägga ifrån mig boken. Jag kommer definitivt att läsa Alsterdals kvinnor på stranden, som kom ut före I tystnaden begravd. Frågan är bara när??? Hösthögarna börjar hopa sig nu, och då menar jag ju inte löven. De sitter förhoppningsvis kvar på träden ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar