torsdag 27 september 2018

Hästboken idag



Kontrasternas tid! Från Bengt Ohlsson till ett seminarie med Helena Dahlgren, Emelie Novotny och Katja Timgten. Johanna Linbäck modererar.

Ett seminarie om hästboken igår, idag och imorgon. 

Alltid när jag lyssnar på samtal om hästböcker så blir jag så enormt sugen på att skriva ngn sorts arbete eller bloggserie om hästboken. Jag började lite smått för några år sedan här på bloggen under etiketten ”horses horses horses”. Jag får nog gå tillbaka och ta upp det där igen.

Spännande att alla tre författarna skrivit hästböcker för nästan samma ålder, men att böckerna i sig har så otroligt olika ingångar.

Känner att jag måste läsa Jorvik snarast! Vad som än händer har jag på skrivbordet på jobbet och Vänd rätt upp tror jag att jag köar på. 

Något jag tänker på när jag lyssnar är att jag egentligen aldrig kommit i kontakt med de där tuffa stallen med strikt hierarki och äldre hästtjejer som alla är livrädda för. Jag har nog haft tur, både för egen del och senare för dotterns del. Jag har nästan enbart upplevt positiva miljöer och blivit väl bemött.

Vad är det fina i ett stall? Hästarna! Stall kan innebära ren skräck för de andra i stallet. Det är ju verkligen förfärligt. Men hästarna är alltid det trygga och det fina. Man står ut med så himla mycket för att få den där lilla stunden med höstarna. Därav den brutala konkurensen. Det finns så många fler hästtjejer och hästkillar än vad det finns hästar. 

Ofta är det helt andra tjejer som har hög status i stallet än i exempelvis i skolan. Helt andra regler gäller. Ansvarsfrågan är också väldigt intressant. Det är stora djur! Självklart ligger det ett enormt ansvar som läggs på unga tjejer. De ska hantera de här stora djuren. Sedan växer man ju något oerhört i och med det här ansvarstagandet såklart, men det är också oerhört påfrestande.

Kul att utforska de olika typerna av hästböcker. Ridskolemiljöerna, de där när ensam tjej hittar misskött ponny som hon tar hand om etc. Sedan att hitta de olika karaktärerna! Blyga tjejen, tuffa tjejen, bortskämda tjejen etc etc. Blir väldigt sugen på att bena ut det här ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar