fredag 11 mars 2016

Miniatyrmakaren "blogg100 11

Titel: Miniatyrmakaren
Författare: Jessie Burton
Förlag: Modernista
Recensionsexemplar

Nu var det ett tag sedan jag läste Miniatyrmakaren, som var en av böckerna Bokbubblarna läste. Framsidan är så snygg att den är värd att läsa bara för den sakens skull!

Historien utspelar sig i Amsterdam år 1686. Nella kommer som ung brud till staden för att börja sitt liv som gift. Hon har egentligen aldrig träffat sin man, förutom under själva vigseln, och hon vet itne alls vad hon har att vänta sig. Förutom att hon vet om att hon är lyckligt lottad och att hon borde vara mycket tacksam över hur hennes liv har utformat sig.

När hon kommer till huset, som ska bli hennes hem, möts hon av mannens syster, tjänsteflickan Cornelia och tjänaren Otto.

Hushållet och dess invånare förbryllar Nella från första stund. Hon får inget ordentligt grepp om familjen Brandt. Hon vet att de ska vara förmögna, men varför verkar de då oroliga över ekonomin? Nästan snåla?

Nellas man, när han dyker upp, beter sig ytterst märkligt. Han rör aldrig vid henne, och verkar arbeta dygnet runt. Som någon sorts försoningspresent får Nella ett dockskåp. Ett helt fantastiskt skåp som ser exakt ut som deras hem. Först vet hon inte riktigt vad hon förväntas göra med det, men börjar sedan beställa möbler till dockhuset. Möblerna är även dessa exakta kopior av vad som finns i huset. Dessutom så får hon vid varje leverans med något extra som hon inte har beställt. Detaljer som ingen människa ska ha någon möjlighet att veta någonting om. Vem är miniatyrmakaren och hur kan han veta så mycket om Nellas liv?

Efter en något seg inledning så växer boken hela tiden. Miljöerna är oerhört intressanta och man blir hela tiden påmind om exempelvis "Flicka med pärlörhänge". Karaktärerna växer och intrigen tätnar nästan för varje sida, när man kommit in en bit i boken. Några oväntade händelser gör att jag blev positivt överraskad. Bra för mig att läsa något annat än spänningsromaner!

Jag blir också oerhört avundsjuk på alla fellow bokbloggare som ska åka på BBC-resan till Amsterdam nu i år ... Jag inser att jag har så mycket annat i år att det inte passar så himla bra, men oj vad jag skulle vilja åka med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar