måndag 7 mars 2016

Enn hemlig platse #blogg100 7

Titel: En hemlig plats
Författare: Tana French
Förlag: Albert Bonnier Förlag
Recensionsexemplar e-bok

Jag började läsa En hemlig plats för ett bra tag sedan, fast på engelska. Sedan kom det något emellan och den fick maka lite på sig. Hux flux så var den utgiven på svenska och jag plockade upp den igen.

Jag tror inte jag blivit besviken någon gång när jag läst något av Tana French. Hon är en av mina favoriter, och jag tycker hon håller riktigt hög klass, samt att hon är väldigt jämn. Om jag måste välja några av titlarna, det har blivit fem hittills, så får det nog ändå bli In Woods och The Likeness. Ettan och tvåan.

Jag gillar skarpt hur Tana French använder sig av samma personer, fast ger huvudrollen åt olika karaktärer i varje bok. Ett helt strålande sätt att binda samman de olika delarna utan att en huvudkaraktär blir helt uttjatad.



 I en hemlig plats är det kriminalpoliserna Stephen Moran och Antoinette Conway vi får träffa. Moran ser sin chans att komma bort från sin avdelning och äntligen komma och jobba på mordroteln. Han är ambitiös och också väldigt medveten om de spelregler som gäller. Det här kan vara hans enda chans. Gör han ett dåligt jobb eller blir osams med Conway kan det vara helt kört att komma vidare i karriären.



Anledningen till att Moran får den här möjligheten alls är att han blir kontaktad av en ung tjej på en av de finare internatskolorna i Dublin. De känner varandra sedan ett tidigare fall där Holly var kallad som vittne. Hon var väldigt ung när det hände, men känner sig ändå såpass hemma med Moran att det är just honom hon vänder sig till.

För att ytterligare komplicera förhållandena poliser som klättrar på karriärstegen emellan, så arbetar även Hollys pappa som polis. Om det behövs för att skydda sin dotter så är han mer än villig att sätta käppar i hjulet för Moran.

Alltsammans handlar om en ung kille som blev mördad på skolans område för ett år sedan. Man fick aldrig fast mördaren, men nu tror man att man tack vare Holly fått upp ett nytt spår.



Som sagt, det är snyggt skrivet med några häftiga vändningar. Att handlingen är förlagd på en internatskola gör inte det hela sämre, om man säger så. Perfekt miljö med kraftiga (inte fel alls!!!) The Secret Hisory-vibbar. Slutna grupper som det är omöjligt att få tillträde till om man inte är särskilt utvald. En eller några starka ledartyper som styr och ställer. Motsättningar grupperingar emellan. Och hemligheter, hemligheter och ännu mera hemligheter tonårstjejer emellan. Underbart!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar