måndag 21 mars 2016

Astrid Baros genialiska plan #blogg100 21

Titel: Astrid Baros genialiska plan
Författare: Levi Henriksen
Förlag: Opal

Anledningen till att jag började läsa Astrid Baros genialiska plan var egentligen den att jag var lite desperat efter böcker till två bokprat med två femmor senare i veckan. Jag har inte hunnit läsa särskilt mycket som passar i ålder och gick runt och letade efter titlar som vi hade mer än ett exemplar av inne i hyllan.

Nu är jag väldigt glad att jag hittade Astrid Baros och henns plan. Astrid är 11 år och ganska olycklig för att hennes föräldrar har precis separerat. Olycklig men absolut inte handlingsförlamad. Hon bor varannan vecka och är inte särskilt förtjust i varken pappans nya tjej eller mammans nya kille, och har precis funderat ut en plan om hur hon ska slippa åka på semester först med mamman och sedan med pappan.

Det genialiska med den här planen är att hon har klurat ut hur hon ska få mamman och pappan att komma och leta efter det att hon rymt. De kommer att komma utan sina respektive och de kommer att åka tillsammans. Astrids önskan är att de genom att bli tvingade att tillbringa en eller flera nätter tillsammans som en familj på en öde ö, ska kunna hitta tillbaka till varandra igen.

Nu blir det inte riktigt som Astrid tänkt sig, även om hon verkligen funderat ut precis allting in i minsta detalj. Hur gärna man än vill så går det nästan aldrig att förutse precis allting. Till exempel så går det inte att veta att någon kommer att bryta benet eller att man råkar hamna på samma ö som ett gäng kidnappare.

Det här är en riktigt bra bok, och jag är glad att jag plockade upp den. Jag kommer absolut att kolla upp Levi Henriksens tidigare titlar.


2 kommentarer: