söndag 24 augusti 2014

När ett blogginlägg blir någonting annat än vad man tänkt sig


Först av allt, så var det det här inlägget som jag råkade tappa bort i morse. Eller, inte exakt det här då, förstås, men ni förstår vad jag menar.



Det var meningen att jag skulle skriva om Maeve Binchys "Vinter i drömhuset" som jag precis läst. Vilket i sig är lite märkligt eftersom jag inte alls brukar läsa Binchy. 

När jag sedan satt och skrev så kom jag att tänka på att precis när jag började plugga igen, efter att ha varit mammaledig med vårt första barn, så hade jag en period när jag läste mängder av sk "Nutidsromantik". 

Jag hittade en del författare jag verkligen gillade. Bland annat Katie Fforde & Kate Fenton. Det fanns en till vet jag, som jag tyckte riktigt mycket om, som jag varken kommer på namnet på eller titlar av just nu ...



Rosamunde Pilcher's "Snäcksamlarna" och "September" älskade jag. Sedan blev jag grymt besviken när jag köpte hennes tidigare, mycket tunnare, böcker second hand i London. Det här måste iof ha varit innan vi fick vårt första barn, när jag tänker efter. Läsningen av Pilcher alltså.

Hur som helst så minns jag att jag frossade i hemtrevliga miljöer. AGA-spisar som spred trivsam värme, gummistövlar och trädgårdsredskap i korgar inanför ytterdörren. Lagom stökiga rum med lagom stökiga ungar i. Inte helt sunt, kan jag känna så här i efterhand, att läsa den här typen av litteratur som småbarnsförälder som försöker få ihop tillvaron. 

När jag sedan idag sträckläste Josefin Lindens "Tiden går så långsamt när man tittar på den", och alla tankar den väckte hos mig, känner jag att det finns mycket att fundera över. Händelser som format en som person. Händelser som inte alls sällan är förknippade med barn, graviditeter, missfall etc.

Maeve Binchy's "Vinter i drömhuset" får vänta till en annan dag ...

2 kommentarer: