tisdag 20 september 2016

Available dark

Titel: Available dark
Författare: Elizabeth Hand
Förlag: Constable crime

Jag kom på att jag har ju egentligen inte skrivit något om Available dark. Jag går in på nätbokhandeln lite då och då för att kolla om Hard light, tredje delen om Cass Neary har kommit som häftad, men än så länge har jag inte haft någon tur på den fronten. Vilket kanske är bra med tanke på läshögen som växer därhemma ... Samtidigt är jag väldigt sugen på att få fortsätta läsa om Cass och få följa med på hennes resa. Trean skulle ju dessutom utspela sig i London, så det bådar ju mycket gott!

I Available dark reser Cass till Helsingfors, för att sedan av olika anledningar hamna på Island. Anledningen till att hon åker till Helsingfors är att hon blir erbjuden en massa pengar för att identifiera ett antal sällsynta fotografier, och att intyga att de är original. Fotona i sig är inte av den sorten som man går till vilken fotograf som helst och visar, så redan här anar man att det kanske är vissa otrevliga intressenter inblandade.

Cass ser resan som ett sätt att slippa handskas med polisen hemma i NY som vill prata med henne gällande det ouppklarade mord hon blev involverad i på en ö utanför Maine i den första boken, Generation Loss.

För att komma iväg från Helsingfors när saker börjar hetta till tar sig Cass till Reykavik, i förhoppningen att hitta sin älskare från sin ungdom, som hon av olika anledningar tror ska finnas på Island. Väl där fortsätter problematiken och Cass blir mer och mer inträngd i ett hörn, där hon varken kan åka hem eller stanna kvar.

Elizabeth Hand är helt fantastisk, tycker jag. Det var så härligt att få möjlighet att lyssna på henne vid flera tillfällen under Crimetime i somras. Under bokcirkelfrukosten i Visby, när Elizabeth Hand var med, så var det någon som uttryckte precis det jag känner, att man vill liksom ta hand om Cass Neary. Man oroar sig för henne och vill gärna att hon ska äta ordentligt, inte ta några droger och helst få en god natts sömn. Hon framkallar någon sorts moderskänsla, även om hon är en (medelålders?) kvinna som uppenbarligen kan ta mycket väl hand om sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar