tisdag 21 februari 2012

Vad ska man kalla det för egentligen?

Inlägg? Recension? Tankar? Tyckande?

Jag tycker det här är väldigt svårt, och också väldigt aktuellt för mig eftersom jag kommer att börja skriva för en nättidning (mer om det i ett senare INLÄGG ;-) såklart). Där kommer jag att ha en liten bloggdel, samt en avdelning för recensioner och lite annat smått och gott, och det ska bli hur kul som helst. Men....recension? Jag skruvar lite besvärat på mig, mentalt, och mumlar lite diffust och osammanhängande att recensera, det gör inte jag. Jag tycker till, undrar, funderar och berättar om, i det jag skriver här på bloggen.

Jag känner mig mycket friare i ordet inlägg, recension känns mer inom mallar samt att det krävs vissa beståndsdelar för att det ska kunna kallas för recension. Nu vet jag ju, självklart, att vi idag använder ordet recension på ett lite annat sätt än vad man gjorde tidigare. Det här är jag som har problem med ordet. Det känns lite som om jag fuskar. Som i de där hemska drömmarna man kan ha, ni vet, där man hela tiden är rädd för att någon plötsligt ska komma på att man är en total bluff! Att man egentligen inte kan någonting, att man inte har där att göra! Ungefär så. HU!

Jag är väldigt nyfiken på vad "alla andra" tycker och tänker om det här, för jag har svårt att tro att jag är ensam om de här funderingarna. Jag vet ju att t ex Anna på Och dagarna går har haft ett inlägg där det här kommer upp. Kommentera gärna!

Där har vi en annan sak, förresten, nu när jag ändå är igång. Jag ser ju på min besöksstatistik att jag har rätt så många besökare här på bloggen, och att det blir fler och fler hela tiden. Men, jag har väldigt få kommentarer...Nu är jag ju själv på det viset, så egentligen ska jag inte säga någonting alls. Jag läser en hel del bloggar, Men kommenterar sällan. Jag försöker verkligen bli bättre på det,dock!

Så! En deal; Jag börjar kommentera mer och börjar länka mer, och ni trevliga besökare på Bibliotekskatten skriver en liten kommentar då och då! Ok?

1 kommentar:

  1. Jag vill inte heller använda ordet recension om mina inlägg. Tankar och kommentarer är det, men ingen recension. Sådana skrev jag för hundra år sedan när jag gick i skolan och det var en traumatisk upplevelse. Så recensioner skriver jag inte.

    SvaraRadera