måndag 20 februari 2012

Lektioner i avhållsamhet

Titel; Lektioner i avhållsamhet
Författare; Tom Perrotta
Förlag; Natur & Kultur







Helt ärligt så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om Lektioner i avhållsamhet. Det är nästan,men bara nästan, som om jag känner mig lite olustig efter att ha läst ut boken. Olustig på grund av att jag inte riktigt är med på vad Perrotta vill säga med sin historia. Eller olustig för att jag faktiskt inte fick någon riktig känsla för någon av karaktärerna.  Eller det kanske till och med är så att jag faktiskt inte ens kunde tycka om någon av karaktärerna. De var mig ganska likgiltiga.


Nu var det inte alls så att jag satt och led under tiden jag läste. Det var helt ok läsning, men utan att ge någon som helst lust att läsa mer av författaren. Tyvärr, för jag hade så gott som räknat med att jag skulle tycka det här var bra. Inte min kopp te helt enkelt, även om jag vet att många hyllar just nu.

Det kan vara så att det är de religiösa inslagen som gör att jag känner mig illa till mods.Att det är det extrema i utövandet av religionen som gör mig nervös, eller helt enkelt rädd. Rädd för vad det faktiskt kan leda till om ytterligheter åt något håll får för stor makt.

Skulle jag ha läst på engelska istället för  att vänta på översättningen? Svårt att säga. Om jag får för mig att läsa Perrotta igen så kanske jag borde satsa på en engelsk titel.

Ruth Ramsey är en radikal högstadielärare som bland annat undervisar i samlevnad. Hon har alltid satt en ära i att vara ärlig och rättfram i sin undervisning. Tidigare har hon klarat sig undan med en del försynta påpekanden från skolledningens sida. Men inte den här gången, då ett antal föräldrar och personer i skolans styrelse tycker hon har gått för långt i sin öppenhet.

Jag tycker upplägget är bra. På ena sidan har vi den frispråkliga Ruth som talar sig varm för kunskapens makt och på den andra sidan har vi en radikal kyrka; Tabernaklet. Om budskapet med romanen är att allt inte alltid är svart eller vitt och att vi inte ska vara så snara att döma andra människor är jag helt med.Men, och det här är ett ganska stort men. Jag hade absolut velat se ett tydligare ställningstagande mot kyrkans rätt att styra undervisningen i skolan och,kanske framförallt detta, ett ställningstagande för rätten att tillhandahålla elever relevant och korrekt information och därmed kunskap.

Som jag skrev precis i början så blir jag inte riktigt klok på vad jag ska tycka och tänka, men faktum är att romanen ger mig en något besk eftersmak, som jag hoppas beror på att jag är alltför misstänksam eller har missuppfattat någonting.

Det ska bli väldigt intressant att höra vad mina (från bokcirkeln utan något namn) bokcirkelvänner tycker och tänker om det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar