onsdag 16 januari 2019

Mitt lyckliga liv



Jag kan inte komma ihåg om jag någon gång skrivit om böckerna om Dunne av Rose Lagercrantz, med illustrationer av Eva Eriksson? Som börjar med Med Mitt lyckliga liv? Jag hittade ingenting här i sökfunktionen, fast det är inte alltid den funkar ... Hur som helst så läste jag om första delen för några dagar sedan och vill verkligen skriva några rader. Jag gillar verkligen de här. De är bra för den som precis har kommit igång med sin läsning och har passerat börja läsa-böckerna. Det är korta meningar och korta kapitel med lite text på sidorna, plus att det vimlar av Eva Erikssons underbara svartvita illustrationer.

Vi får träffa Dunne och följa henne under delar av hennes första skolår. För det mesta är hon lycklig, men ibland blir hon väldigt olycklig. Som t ex när bästa kompisen flyttar och hon blir ensam på skolgården på rasterna ...

Det är överhuvudtaget mycket igenkänning här, i de olika situationerna som uppstår och som sagt, mysig läsning. De är fina att läsa högt också, böckerna om Dunne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar