fredag 11 januari 2019

Kvinnan i hytt 10


Jag har haft Kvinnan i hytt 10 av Ruth Ware liggandes hemma väldigt länge. Den har fått maka på sig gång efter annan till förmån för annan läsning. Nu fick jag i slutet av 2018 äntligen läst den, och den höll måttet får jag nog säga.

Jag hade inte jättehöga förväntningar, men hoppades på en bättre än genomsnittet spänningsroman, och det tycker jag är precis vad jag fick. Efter Gone girl så blir man ju inte längre särskilt överaskad av de där totala vändningarna längre, som fortfarande funkade i exempelvis Kvinnan på tåget. Nu förväntar man ju sig mer eller mindre att någon form av oväntad twist eller helomvändning kommer att ske, så jag kanske förväntade mig något kraftfullare i den vägen när det gäller Kvinnan i hytt 10, jag vet inte. Eller rättare sagt, vi har vant oss lite när det gäller opålitliga berättare, så man är lite på sin vakt när man läser vilket utnyttjas skickligt av Ruth Ware här.

Journalisten Lo Blacklock får en fantastisk jobbmöjlighet som hon känner att hon bara inte får lov att missa. Hur hon sköter det här uppdraget kan avgöra hennes framtida karriär. Uppdraget består i att resa med ett lyxkryssning och skriva om upplevelsen. Det är ingen stor båt, endast 10 hytter, men otroligt luxuös på alla håll och kanter.

Till saken hör att Lo har en sjukdomshistoria och äter ångestdämpande medicin, samt att hon dagen innan var med om ett inbrott i sin lägenhet, när hon själv befann sig i lägenheten.

Problemen börjar redan när hon kliver ombord. Dels är hon omtöcknad av sömnbrist pga oro efter inbrottet och känner att hon inte är riktigt med och därför inte gör något vidare första intryck och dels för den händelse som boken sedan kretsar kring.

Lo har glömt sin mascara och knackar på i hytt 10 och får då låna en av kvinnan som befinner sig i hytten. Senare under natten vaknar Lo av ett skrik och av ljudet av någon/något som slängs överbord. När hon tittar ut ser hon blod på balkongräcket till hytt nummer 10, och det är här hennes problem börjar på riktigt. När hon tillkallar personalen så märker hon ganska snabbt att hon inte blir tagen på allvar. Ingen kvinna ska nämligen ha befunnit sig i hytt nummer 10, den står tom. Det hela blir inte bättre av av att när Lo lotsas igenom fartyget och får träffa all personal ombord så inser hon att kvinnan hon sett inte är någon av personerna som finns ombord, och det är heller inte någon som saknas ...

Lo är säker på sin sak och försöker i det längsta få någon över på sin sida, någon som verkligen tror på vad hon sett och hört.

Det här blir ju pga var handlingen är förlagd en slutna rummet-deckare på sitt eget vis. Det hela är riktigt smart uttänkt och vissa delar av handlingen kunde i alla fall inte jag lista ut i förväg, vilket ju alltid är uppfriskande! Stämningen blir minst sagt klaustrofobisk under vissa passager, riktigt otäckt, och jag kommer förmodligen tänka tillbaka på boken nästa gång jag åker färja ...

Set ska bli spännande att följa Ruth Wares författarskap. Jag gillade Kvinnan i hyytt 10 snäppet bättre än I en mörk, mörk skog som hon debuterade med. Det kanske bara blir bättre och bättre?!? Låt oss hoppas!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar