onsdag 5 december 2018

Lucka nummer 5


Nu borde det faktiskt komma en liten digital trumvirvel, för under lucka nummer fem hittar vi en julbok som jag faktiskt har hunnit läsa!

Jag blev lite peppad när jag läste om att det var några stycken som börjat läsa 24 goda gärningar av Jenny Fagerlund som en liten julkalender, i ett kapitel om dagen. Det kändes som ett fiffigt sätt för mig att äntligen få läst en julbok, så jag hakade på. Sedan gick det som det ju brukar, så jag läste ut den direkt av bara farten istället för att ta korta snuttar åt gången.

Boken fick helt klart godkänt. Det var en charmig historia om än dock lite förutsägbar. Men det är ju nästan en del av att läsa feelgood, eller hur? Det ska vara lite förutsägbart, fast på ett överraskande sätt?

Vi får träffa Emma, som blev ung änka för två år sedan, på julafton av alla dagar, och inte har lyckats komma tillbaka till livet på riktigt efter denna tragiska händelse. Hon driver en liten inredningsbutik som är på fallrepet, vilket hon antingen inte är helt medveten om, eller kanske väljer att förtränga. Hon försöker bara ta sig genom december och alla helger hyfsat helskinnad och utan att bryta ihop totalt i sin sorg.

Emma har sin familj omkring sig som stöttar henne, men i övrigt har hon isolerat sig helt. Tack vare sin driftiga syster, Magda, tvingas Emma att ta tag i sin situation och det ena leder till till det andra. Sakta med säkert väcks en tanke hos Emma, om att göra 24 goda gärningar innan jul, vilket i sin tur leder till ett antal möten som kommer att förändra Emmas liv på olika sätt.

Jag får erkänna att jag fick lite mersmak ... Det kommer förmodligen att bli fler julböcker lästa innan jul, och jag ser fram emot det riktigt mycket.

1 kommentar:

  1. Läser den just nu, men försöker hålla mig till ett kapitel om dagen ;)

    SvaraRadera