onsdag 15 oktober 2014

Född fenomenal

Titel; Född fenomenal
Författare; Josephine Bornebusch
Förlag; Bonnier Carlsen
Recensionsexemplar, E-bok


Jag hade inte särskilt höga förväntningar när jag började läsa Född fenomenal, utan blev glatt överraskad av hur bra jag tyckte den var!

Rut är en ganska så extremt kaxig tjej med ett enormt självförtroende som bestämmer sig för att börja skriva dagbok. Hon tycker att världen kommer att ha stor nytta av detta dokument då det kommer att hittas någon gång i framtiden, och hon är inte så lite inspirerad av Anne Frank.

Rut är helt övertygad om att hon är smartare än de flesta, och tar den insikten med ro. Det är helt enkelt någonting helt naturligt, som hon ska förhålla sig till!

Jag gillar tonen i boken, det lite torra, ironiska, och den rättframhet som Rut besitter. Väldigt befriande. Särskilt breven mellan Rut och hennes (inte alls så intelligent som Rut, enligt Rut själv) storebror, som är ute på resa.

Man får en känsla av att det kommer att komma fler böcker om Rut, och inte mig emot! Det behövs snyggt skrivna böcker med humor för ungdomar!

2 kommentarer:

  1. Jag blev också glatt överraskad av denna. Jag har dock fortfarande min recension sparad i utkast på bloggen.. ;)

    SvaraRadera
  2. Det ska bli kul att se om det kommer fortsättning. Jag skulle gärna vilja lära känna Rut lite bättre ;-)

    SvaraRadera