måndag 26 maj 2014

Flickan på tavlan

Titel; Flickan på tavlan
Författare; Rebecka Åhlund
Förlag; Rabén & Sjögren


Jag tycker Rebecka Åhlunds Flickan på tavlan är en riktigt bra liten spökhistoria. Jag har haft med den här boken på ganska många bokprat det här läsåret, och varje gång går de exemplar jag har med mig ut, samt att det blir kö på boken.

Boken handlar om Ella, som under protest måste börja följa med sina föräldrar till deras nyinköpta torp på helgerna. Föräldrarna är helt lyriska, men Ella hade gärna sluppit. Hon vill mycket hellre stanna kvar i stan. Dels missar hon sin fredagsträning och dels är det den där nya killen som hon är lite intresserad av.

Det finns dock ingen chans att hon ska få vara kvar ensam i lägenheten så hon får vackert följa med. Väl där känner sig Ella lite obehaglig till mods. Mycket på grund av tavlan med den lilla flickan på, som hänger inne i torpet. Var hon än befinner sig i rummet känns det som om flickan på tavlan tittar efter henne.

Det händer en del oförklarliga saker i det lilla huset. Hyllor ramlar ner och stegar välter. Man skulle kunna tro att det är någon som försöker meddela sig med dem ...

När jag var och lyssnade på Rebecka Åhlund på Bokmässan berättade hon att hon håller på med en fristående fortsättning till debuten. Jag ser mycket fram emot att läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar