torsdag 17 januari 2013

New Yorks gudar

Titel; New Yorks gudar
Författare; Lindsay Faye
Förlag; Norstedts
Recensionsexemplar


New Yorks gudar var precis så bra som jag hade hoppats. Riktigt fängslande. Den utspelar sig, som man ju förstår i New York. Året är 1845 och man håller precis på att bilda stadens första poliskår. Det känns verkligen som om det var rena rama Vilda Västern tidigare. Oerhört korrumperat, vilket det i och för sig fortsätter att vara även efter poliskårens entré.

Timothy Wilder arbetar som bartender på en ostronbar. Han sparar alla pengar han kan och drömmer om att få ihop så pass mycket att han känner att han vågar fria till sin livs kärlek. Som för övrigt inte har en aning om vad han planerar.

Vid en eldsvåda får Tim svåra brännskador och blir dessutom hemlös. Ända utvägen blir att ansluta sig till stadens nybildade poliskår. Hans äldre bror har fått en hög post inom kåren och rekommenderar Tim till tjänsten. Bröderna har ett oerhört komplicerat förhållande till varandra vilket är en av anledningarna till att jag gillar boken så mycket. De blev tidigt föräldralösa då deras föräldrar omkom i en brand. Bränder var vanligt förekommande och många familjer blev drabbade ett flertal gånger. De tog hand om varandra så gott det gick, och Tims storebror anslöt sig till brandkåren direkt efter föräldrarnas död. Han är också missbrukare och lever ett riktigt hårt liv. De är för det mesta osams och föredrar att knappt ses, men trots deras attityd förstår man att de står varandra väldigt nära.

En natt på väg hem från sitt arbete som patrullerande polis krockar Tim med en nedblodad liten flicka som kommer rusandes. Han tar med sig henne hem, och det här mötet blir upptakten till en rad händelser som skakar om hela staden rejält.

Jag hoppas verkligen det kommer fler böcker om Timothy Wilder, jag ser fram emot att följa hans karriär som polis i 1840-talets New York.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du också har läst den! Visst vill man ha mer? Många lösa trådar att spinna vidare på. Men jag har inte hört när nästa del kommer, har du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vill man! Jag behövde en riktigt bra bok, och där var den! Nej, jag har inte heller hört något om nästa del. Läste du på sv eller eng?

      Radera