onsdag 9 januari 2013

Läst 2013

Såja! En summering av 2013 ser ut så här för mig; Totalt 110 lästa böcker. Men, som vanligt då det gäller mig så är det en salig blandning barn, ungdoms, YA och vuxenböcker. Bilder böcker skriver jag ju inte upp, men kapitelböcker för olika åldrar som jag bokpratar om brukar jag ta med. Om man slår ihop olika åldrar för barnböcker, så blir det 44 st. Ungdom, YA och vuxen skulle då bli 66 st.

Det har ju inte varit något särskilt bra läsår för mig 2013, men det har varit ett bra år på många andra sätt! Helt tokigt är det väl inte med totalt 110 titlar heller för den delen. Jag känner mig ganska nöjd. Får se om det hinns med att göra ngn sorts topplista längre fram.

Om jag ska ha några invändningar så skulle det i så fall vara att jag vill läsa mer på engelska och läsa fler biografier. Egentligen skulle jag väl skriva faktaböcker här också, och visst, om tiden funnits skulle det vara kul att läsa lite mer fakta, men det känns inte som någonting jag prioriterar i nuläget.

Det ska bli spännande att se hur läsåret 2014 kommer att se ut! Bara detta att jag faktiskt kom igång och skriva en läslista! Bara det...Jag kan ju faktiskt ha glömt att skriva upp en del titlar också, men på det stora hela så har jag varit ordentlig och antecknat efter varje bok, vilket jag helt klart ska försöka fortsätta med!

Januari

1. 1974, David Peace
2. New Yorks gudar, Lyndsay Faye
3. Du och jag och vi, Pia Hagmar
4. Glasbarnen, Kristina Ohlsson (Hcg)
5. Livet efter dig, Jojo Moyes
6. Siste mannen i tornet, Aravind Adiga
7. The fault in our stars, John Green (u)
8. Gul utanpå, Patrik Lundberg (uLz)
9. Skuggan, Petrus Dahlin & Lars Johansson (u)
10. Anna klädd i blod, Kendrake Blake
11. Resan till Ribstone, Christel Kvant
12. Alex och Corinthia, Patrik Bergström (Hcg)
13. Pappa polis, Laura Trenter (Hcg)
14. Flickan vid glastornet, Erika Vallin (Hcg)
15. Hemsk misstanke, Pia Hagmar (Hcg, omläsning)
16. Den danske rånaren, Petter Lidbeck (Hcg)
17. Den döde sonen, Petter, Lidbeck (Hcg)

Februari

1. Blodsmagi, Tessa Gratton (u)
2. Uppdrag Silverstjärnan (Hcg)
3. Tror du på ufon? Daniel Zimakoff (Hcg)
4. Svart glas, Maud Mangold (Hcg)
5. Fula fiskar, Helena Bross (Hcf)
6. Spökhuset, Anna Jansson (Hcf)
7. Den magiska kappan, Katarina Genar (Hcg)
8. Lägerkrisen, Ann Caroline Håkans (Hcf)
9. Gropens hemlighet, Helena Bross (Hcf)
10. Önskestjärnan, Ingelin Angerborn (Hcf)
11. Magikerna, Lev Grossman
12. För alltid, Ingelin Angerborn (Hcg)

Mars

1. Gladiator, Simon Scarrow (Hcg)
2. Liesl & Po, Lauren Oliver (Hcg)
3. Ut ur skogen, Beth Bracken & Kay Frase (LL Hcg)
4. Hemligheten, Alison Prince (LL u)
5. Bästa vänner, Moni Nilsson & Elin Lindell (Hcf)
6. Carl + Carin = Sant, Annette Wilhelmsson och Jens Ahlbom (Ibz)
7. Kretsen 1, Maggie Stiefwater (u)
8. Spöken och spioner, Katarina Mazetti (Hcg)
9. Vägen mot Bålberget,Therése Söderlind
10. Farlig förmåga, Jessica Spotswood (u)
11. Och så levde de lyckliga, Lucy Dillon

April

1. Dilsa och den falska förälskelsen, Petrus Dahlin (Hcf)
2. Ritual, Mo Hayden
3. Evermore, Alyson Noël (u)
4. Onda flickor, Alex Marwood
5. Förföljda, Arne Norlin & Andreas Palmaer (Hcg)
6. Månfågel, Ingelin Angerborn (Hcg)
7. Djuren flyttar in, Lin Hallberg (Hcf)
8. Allan Zongo flyger i luften, Henrik Einspor (Hcf)
9. För alltid Sigge, Lin Hallberg (Hcf)
10. Like this for ever, S J Bolton
11. Vargens hjärta, Martin Widmark, Mats Vänehem (Hcg)
12. Vad jag såg och när jag ljög, Judy Blundell (u)
13. Det går bara inte, Camilla Jönsson (u)

Maj

1. Försvunnen, Tess Gerritsen
2. En orolig grav, Elly Griffiths
3. Homecoming queen, Moa Herngren (u)
4. Hemma kanske inte är en plats, Lin Hallberg (u)
5. Rädda mig inte, Mafi Tahere (u)
6. Barnkolonin, Kerstin Lundberg Hahn (u)

Juni

1. Stad av skuggor, Cassandra Clare (u)
2. Millan - sveket, Pia Hagmar (u)
3. Lågor av hat, Erin Kelly
4. Myrstacken, Jenny Valentine (u)
5. Jag går dit du går, Nina Lacour (u)
6. Längtar så jag spricker, Siri Spont (Hcg)
7. Tid att dö, Anne Cassidy (u)

Juli

1. En sekund i taget, Sofia Nordin (u)
2. Teddy på ridläger, Lin Hallberg (Hcf)
3. Blunda och hoppa, Sarah Dessen (u)
4. En välbevarad hemlighet, Kate Morton
5. Hennes iskalla ögon, Carin Gerhardsen
6. Konsten att vara kvinna, Caitlin Moran
7. Vittne till mord, Nora Roberts
8. Glöm inte att låsa, Elizabeth Haynes
9. Snögloben, Amanda Hellberg

Augusti

1. Den femte vågen, Rick Yancey
2. Fjärilseffekten, Karin Alvtegen
3. Glashuset, Rachel Caine
4. Lite ihop, Johanna Lindbäck (Hcg)
5. Flickan på tavlan, Rebecka Åhlund (Hcg)
6. Kodnamn Verity, Elizabeth Wein
7. Den gyllene stjärnan, Lois Lowry (Hcg)

September

1. Svindlande höjder, serieroman, Emily Brontë
2. Insurgent, Veronica Roth
3. Vi måste sluta ses på det här sättet, Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck
4. Avgrundens änglar, Magnus Nordin
5. Du & Jag, Katarina von Bredow (Hcg)
6. Jag är ju så jävla easy going, Jenny Jägerfeldt

Oktober

1. Slottet av is, Janina Kastervik
2. Lex bok, Sara Kadefors
3. Jungfrustenen, Michael Mortimer
4. Tro dina ögon, Linwood Barclay

November

1. De svarta svanarnas natt, Jesper Tillberg (Hcg)
2. Svartkonst för opiercade, Charlotta Björnulfson (Hcg)
3. Hatties liv, Ayana Mathis
4. Mary, spöket och redan genom natten, Roddy Doyle (Hcg)
5. I sista sekunden, Jörn Jensen (Hcg)
6. Fällan, Jörn Jensen (Hcg)
7. Dilsa och det brustna hjärtat, Petrus Dahlin (Hcf)
8. Just for christmas, Scarlett Bailey
9. Svulten, Hannele Mikaela Taivassalo

December

1. Barnhemmet, Cecilia Lidbeck (Hcg)
2. Svarthuset, Peter May
3. Snöbarnet, Ivey Eowyn
4. Flickan med snö i håret, Ninni Schulman
5. Pojken som slutade gråta, Ninni Schulman
6. Gone girl, Gillian Flynn
7. Förgörelsen, Toro Guillermo
8. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar, Katarina Bivald
9. Bara Alice, Maggie O'Farrell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar