tisdag 15 januari 2013

För hårdkokt för min smak

Titel; 1974
Författare; David Peace
Förlag; Modernista
Recensionsexemplar

Nja, som sagt, 1974 av David Peace, var nog inte riktigt min grej. Lite för hårdkokt, lite för tufft. Jag har förstått när jag kikat runt lite på olika recensioner att översättaren, Rebecca Lasberg, har gjort ett fantstiskt arbete. Jag förmodar att de läsarna också läst boken på engelska, vilket jag inte gjort. Jag kan absolut tänka mig att den inte varit lätt att översätta, men sitt lite grova, korthuggna språk.

Huvudpersonen är en ung, grön journalist, Eddie Dunford, som arbetar som kriminalreporter på Yorkshire Post och är ute efter det stora scoopet. När han så kommer något på spåret väjer han inte för något eller någon för att nå sitt mål. Trots hot från undre världen och korrupta poliser samt direkta order från ledningen.

Eddie får i uppdrag att skriva om en liten mördad flicka, funnen med fastsydda svanvingar på ryggen. Efter lite grävande kopplar han ihop det här fruktansvärda brottet med tidigare, liknande händelser med försvunna flickor.

Det här är som sagt rått, skitigt och mörkt och jag tror inte (men man vet aldrig) att jag kommer att läsa de andra delarna i Yorkshireserien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar