onsdag 23 januari 2013

Gul utanpå

Titel; Gul utanpå
Författare; Patrik Lundberg
Förlag; Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar

Det här är en berättelse om en ung svensk kille, Patrik, som med mycket vånda bestämmer sig för att åka till Korea för att söka efter sina rötter.

Gul utanpå är mycket personligt skriven, ibland lite på gränsen till för privat. Känns lite som att läsa någons dagbok. Samtidigt drabbas man som läsare av ärligheten i boken.

Självklart är det här ett svårt ämne, och en fråga som är näst intill omöjlig att sätta sig in i utan att ha någon personlig erfarenhet av något slag. Icke desto mindre känns det väldigt viktigt att den lyfts fram.

Jag tror det här kan vara precis rätt bok att läsa om man själv är adopterad och känner sig vilse. Vare sig man har (och det tror jag att de flesta adopterade har någon gång i livet) planer på att åka och försöka spåra upp sina biologisks föräldrar eller inte.

Om inte för annat så för att inse att man är långt ifrån ensam i sin situation och att det inte finns några rätt eller fel i Hur man hanterar saken.

En tanke som slår mig hela tiden när jag läser, är den att jag hoppas alla unga som åker iväg för att försöka hitta någon länk till sitt förflutna har någon i sin närhet att ventilera problemen med. Framförallt om mötet man längtat så hett efter inte går som man hoppats på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar