måndag 17 juni 2019

Bohemian luxury på Tjolöholm

Ja, det är mycket trädgård på bloggen nu! Engelska trädgårdar kanske man skulle tillägga. Från Sussex till Tjolöholms slott på Västkusten.

Bästa bokcirkeln Bokbubblarna hade storstilad sommaravslutning i söndags, med chokladfrukost på Skårs gård, och fortsatte sedan till Tjolöholm och denna fantastiska trädgård. Trädgården är i engelsk stil med bland andra John Taylor som trädgårdsmästare. Vi fick en liten pratstund med en av de andra trädgårdsmästarna och pratade lite om Monk's house och Charleston house och om att vi ju inte riktigt har samma förutsättningar här i Sverige. Det är trots allt lite skillnad när det gäller klimatet.

Hursomhelst så är det här en helt fantastisk slottsträdgård som jag varmt rekommenderar alla att åka och titta på och strosa omkring i. Jag hoppas på att komma tillbaka om några veckor när en del av perennrabatterna som inte blommade i söndags har kommit igång på allvar.

Vi gick en guidad tur som erbjuds nu inne på slottet - Bohemien luxury Liberty style. För mig som har tillbringat ett antal timmar på Libertyvaruhuset i London var det här hur intressant som helst. Det är ju alltid kul att sätta saker och ting i ett sammanhang och i o m Englandsresan i förra veckan med Bloomsburygruppen i fokus, så kändes det här som en perfekt fortsättning.

Namn som ofta nämns i Arts and crafts-sammanhang är bland andra William Morris och Oscar Wilde. En del av rummen på Tjolöholm är helt och hållet Liberty-inredda, från golv till tak inklusive möbler och textilier, medans andra rum kanske innehåller delar och idéer från Liberty.

Jag har egentligen ingen aning, men tänker att kanske Karin och Carl Larsson funnit inspiration ur Arts and Crafts-rörelsen? Jag får läsa på lite. Vid nästa besök på Tjolöholm så tänker jag ta med badkläder i alla fall, och hoppas på fint väder!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar