måndag 14 april 2014

Måndag, en vecka sedan



Det här med ett inlägg om dagen ... Ja, ja, det kanske inte är någonting för mig.

Hur som helst så har jag egentligen bara kommit till måndagen av min London vistelse. Måndagen förra veckan alltså ...

Jag stannade inne på hotellet på söndagskvällen för att vara pigg på måndagen, vilket självklart resulterade i att jag inte sov alls särskilt bra. Jag visste ju var biblioteket låg, så det var inga som helst problem att hitta.

När jag sedan kom dit, så var det i stort sett full fart från första stund. Alla jag har träffat på, dels de som arbetat på de olika biblioteken dels låntagare, har varit otroligt trevliga och hjälpsamma. 

Första timmarna under måndagen fick jag nyckelkort, lösenord till dator etc. Jag fick också en snabbgenomgång av bibliotekssystemet.

Sedan hängde jag med olika personer under dagen. Jag var bl a med under ett klassbesök med åttaåringar, där Ivana läste för dem. Sedan drog vi igång ett projekt med att gallra ungdomsböcker, som jag sedan plockade lite med varje dag.

Vad som slog mig som den största skillnaden mot hur vi arbetar här hemma var nog gällande inköpen. I London görs inköpen centralt, och de olika stadsdelsbiblioteken har egentligen ingenting att säga till om själva. De har en pytteliten budget som de själva hanterar, men det är allt. 

Detta resulterar ibland i att en hel del titlar biblioteken får tillsänt sig känns helt fel. Sprillans nya böcker som aldrig lånas ut innan de gallras. Känns som om det finns en hel del förbättringar att göra där. 

En annan skillnad är att det helt klart är mycket svårare att fatta egna beslut ute på biblioteken. Det är en ganska tungrodd organisation och man måste hela tiden ha ok uppifrån om man vill prova något nytt. 

Sedan känns det som om (jag frågade aldrig riktigt om det här men är såpass nyfiken så jag kommer nog mejla om det nu efteråt istället) de förutom mycket lågt inköpsanslag, inte heller har någon direkt budget att röra sig med när det gäller ex lovaktiviteter och annat.

Den här första dagen gick otroligt snabbt, och jag var helt slut av nya intryck när klockan var fem. Jag åkte direkt till hotellet, gick bara ut och hämtade take away. Stannade inne, läste, skrev lite och somnade hyfsat tidigt. En bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar