onsdag 30 april 2014

Grand i Falkenberg en måndagskväll i april


I måndags tog jag tåget till Falkenberg efter jobbet. Det var strålande solsken och rena högsommarvärmen. Ljuvligt. Det kändes lite som en minisemester, och jag t o m plattade håret innan jag åkte! Då är det allvar ...

Ingen av mina på "gå-på-spelning-kompanjoner" kunde/ville gå med, så jag åkte helt enkelt ensam. 

Först kändes det lite märkligt. För det första har de flyttat på den fina lilla tågstationen! Eller ja, den fina lilla stationen ligger kvar, men där stannar inga tåg. Istället hamnar man utanför stan och får ta en buss in. Detta visste inte jag, och blev därför lite lätt förvirrad eftersom jag blivit lovad att Grand ligger jättenära stationen. Så, jag blev lite stressad över att jag skulle bli tvungen att hinna med anslutningsbuss någonstans ifrån för att hinna med tåget till Göteborg när jag skulle tillbaka.

När jag kom till Grand var det tomt. Alltså nästan helt tomt. Då började jag ångra mig lite och önskade att någon hade åkt med mig. 

Men, det där ändrade sig snabbt när klockan närmade sig åtta. Det blev en helt fantastisk spelning av The Band of Heathens i en jättetrevlig lokal. Alla var snälla och glada, många sittplatser och väldigt familjärt. De kan sina saker Rootsy Live arrangörerna. 

Jag kommer definitivt att försöka åka till Falkenberg fler gånger på deras spelningar.

Sedan gjorde det ju inte saken sämre att jag fick skjuts av en jättetrevlig tjej från Varberg till stationen, som dessutom hade varit i Hindås en hel del för sådär 20 år sedan. Kul!

Däremot gjorde det ju inte saken bättre att tåget var över 50 minuter sent, vilket innebar att jag missade bussen från stan och hem ..







1 kommentar:

  1. Ibland får man "jobba" för att komma till rätt destination. Trist att de flyttat ut stationen. Enda fördelen skulle varit om vi bott kvar i vår lägenhet i Gamla Stan nära stationen. På den tiden vibrerade det i vår säng när ett godståg åkte förbi på natten. Falkenberg är en mysig sommarstad.
    Jag har kvar många ungdomsminnen från Grand. Fast på den tiden bodde jag i Halmstad och det kändes som en häftig utflykt att ta tåget norr ut. Hälsningar från mannen som bloggvandrade en morgon.

    SvaraRadera