onsdag 11 september 2013

Snögloben

Titel; Snögloben
Författare; Amanda Hellberg
Förlag; Forum
Recensionsexemplar E-bok

Här vi en bok jag totalt glömt bort att skriva om. Tur då att jag blivit i alla fall rätt så duktig på att skriva upp vad jag läser. Så det inte faller så värst många titlar mellan stolarna. Sedan att inläggen dröjer, det är en helt annan sak...

Ok, Snögloben. Jag gillar ju Maja grå, jag gillar Jack och jag gillar Amanda Hellbergs sätt att skriva. Ändå är det någonting med Snögloben som gör att den inte når hela vägen fram. Min favorit är Döden på en blek häst, och Snögloben håller inte, enligt mig, samma klass.

En sak jag reagerar på är att det inte känns trovärdigt när utredningen/brottet blir för personligt. Det blir konstigt när Maja ska börja utreda vad som hände Jacks bror, då för längesedan. Kanske också att det är lite för mycket polisarbete och för lite skräck och för lite av Maja Grås gåvor som gör att jag inte faller pladask. Nu tycker jag inte det är dåligt, utan helt ok läsning, men jag önskar att nästa del om Maja Grå har lite mer av den täta stämning som fanns i Döden på en blek häst. Det där som gör att man riktigt längtar efter nästa bok samtidigt som man inte vill läsa färdigt, utan dra ut på det så länge som möjligt.

Gärna också lite mer om Jack i nästa bok. Han gav mersmak i Döden på en blek häst för att sedan fastna ordentligt i Tistelblomman. I Snögloben skymtar han bara fram ytterst sparsamt, och då i stort sett endast som traumatiserad pojkvän. Detta kanske bara är en 'mellanbok'? En transportsträcka fram till nästa mörka, skräckfyllda bok om Maja Grå? Det tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar