tisdag 3 september 2013

Kodnamn Verity

Titel; Kodnamn verity
Författare; Elizabeth Wein
Förlag; Gilla böcker
Recensionsexemplar


Jag håller med Linda på Enligt O om att Kodnamn Verity är en riktigt bra bok som man absolut inte ska missa bara för att man tror den riktar sig till ungdomar eller unga vuxna.

Den här titeln tog mig, liksom Insurgent som jag skrev om i mitt förra inlägg, lång tid att läsa. Dock inte för att jag inte tyckte den var bra, tvärtom gillade jag det jag läste från första stund. Nej, det har (som det ju gör titt som tätt) kommit annat emellan.

Precis som med Insurgent önskar jag att jag hade kunnat läsa i ett svep utan några pauser, för jag tror jag hade uppskattat den ännu mer då. En del böcker mår ju bra av att pausas ibland, men den här hade jag velat läsa utan att läsa annat emellan.

Man fängslas från första stund och när allting knyts ihop och man ser hela bilden framför sig, kan man inte annat än att imponeras. Jag ser fram emot att läsa mer av Elizabeth Wein.

Vi träffar Quennie, en brittisk agent som blivit nedskjuten och tillfångatagen i ett ockuperat Frankrike under andra världskriget. Hon tvingas, under tortyr, att skriva ned allt hon minns om den brittiska underrättelsetjänsten. Då hennes berättelse spelas upp får vi till en början något fragmentariska inblickar i hennes och bästa väninnans (Maddy, som också är pilot och flög planet då de blev beskjutna) liv. Allteftersom tiden går får man en allt klarare bild av vad som skedde, och när sedan Maddy tar över berättarrösten klarnar de sista frågetecknen.

Riktigt spännande och välskrivet. Rekommenderas starkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar