onsdag 4 september 2013

Lite ihop

Titel; Lite ihop
Författare; Johanna Lindbäck
Förlag; Lilla Pirat
Recensionsexemplar


Jag var grymt nyfiken på Johanna Lindbäcks första bok för lite yngre läsare, Lite ihop, som kommer ut på Lilla Piratförlaget. Nästan så det var lite nervöst att läsa faktiskt. Jag gillar ju hennes ungdoms jättemycket och ville ju väldigt gärna gilla det här också! Som tur var så gjorde jag det. Hade känts hemskt trist annars.

Urgulliga huvudkaraktärer, tänkvärd vardagsproblematik och fullt av igenkänningsfaktorer om man är i samma ålder som personerna i boken. Mycket känns igen från ungdomsböckerna. Om man ska ha någon invändning så är det väl i så fall att ordvalen i vissa fall känns lite för avancerade för en 12-åring att använda sig av. Jag har en tjej hemma i exakt den här åldern och väldigt mycket i beteende känns igen kan jag säga, men tjejerna och killarna i Lite ihop uttrycker sig mer moget än de 12 och 13-åringar jag träffar på i min vardag. Kan tänka mig att det där är jättesvårt att anpassa om man är van att skriva för och om lite äldre personer.

Det måste vara en spännande ålder att skriva för. När man är på väg in i tonåren med allt vad det innebär. Så många frågor och funderingar och kanske ingen att riktigt fråga. Man skulle önska att alla, verkligen alla, har någon att vända sig till. Behöver ju inte vara någon vuxen, kan vara en kompis, storasyrra, kusin eller vad som. Bara någon som man litar på och kan fråga alla knäppa frågor man har. Eller frågor man själv tycker är knäppa, men som säkert nästan alla undrar över.

Hoppas Johanna Lindbäck kommer att skriva mer för den här åldern. Jag kommer att tipsa om Lite ihop för det vilda.

Kort om handlingen är att vi träffar Majken som går i sexan och spelar fiol. Inte så himla coolt kanske, men hon gillar det och tänker fortsätta. Kompisarna börjar intressera sig för killar och Majken är inte riktigt med på tåget. Hon tycker kanske att man inte bara behöver prata killar. Det finns ju annat också. När det sedan kommer en ny kille till skolan, som Majken av olika anledningar lär känna lite grand, så får hon en idé. Visserligen får hon den här idén mitt i natten, och visserligen så kanske den inte känns helt klockren när hon väl berättat om sin plan för Ivan som killen heter, men ändå. De drar igång med sitt projekt, som blir jättelyckat faktiskt. Läs själva för att se vad det är de kokar ihop!

Som vanligt tycker jag Johanna Lindbäck lyckas bra med alla karaktärer runtomkring också. Det är flera personer jag vill veta mer om. T ex Izzy, världens coolaste fiollärare, storebror Pontus som verkar hur gullig som helst och min favorit fast hon bara var med pyttelite; Ivans storasyster Ida med sina slitna Dr Marten.

Det här blir också en perfekt bokpratsbok för den visar så tydligt att alla tjejer/killar inte tänker på samma sätt hela tiden. Det är ok att tycka olika, vara lite i otakt med sina kompisar när det gäller en del saker. Man kan vara kompisar ändå, och om man ska känna sig väl till mods så är det alltid bäst att lyssna till sig själv.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte verkligen om den jag också. Har tagit med den till skolan och hoppas att någon elev i sexan eller sjuan ska pröva att läsa den.

    SvaraRadera
  2. Agneta Krohn Strömshed11 september 2013 kl. 07:49

    Gillade den också mycket men reagerade precis som du över språket - och alla engelska uttryck som de använder. Det som var riktigt intressant var att läsa om Idas reflektion över Bechdel-testet och om hur detta startar tankar hos Majken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul att höra kommentarer när man börjar träffa på ungdomar som läst boken. Får se om de har några funderingar!

      Radera