tisdag 19 februari 2019

Stormvarning



Under läshelgen i Varberg för några veckor sedan så blev det, kanske inte helt tippat, några besök på Akademibokhandeln i staden.








Dels fick jag med mig nästan hela kollektionen med Lisa Larsson-designade anteckningsböcker, prints mm, dels blev jag överlycklig och köpte genast Stormvarning av Maria Adolfsson. Jag hade faktiskt dålig koll på att den kommit ut. Jag visste att det var på gång, men inte att det var såhär tidigt på året. Härlig överraskning!

Stormvarning tar i stort sett vid där Snedsteg slutar. Karin Eiken är sjukskriven och inte helt återställd efter skadorna hon ådrog sig i Snedsteg. Hon blir tvungen att avbryta julfirandet med nära och kära, något som hon till viss del känner sig ganska lättad över att behöva göra, för att bege sig till Noorö, Doggerlands nordligaste ö där ett mord begåtts.

Det är med blandade känslor Karin sätter sig i bilen och kör upp till till Noorö. Hennes släkt på pappans sida kommer härifrån, och hon har spenderat många skollov hos kusinerna. Hon är medveten om att denna sida av släkten kanske inte alltid håller sig inom lagens ramar, men blir ändå tagen på sängen när hon inser att en av kusinerna tillhör det kriminella mc-gänget, som inte drar sig för att använda våld för att nå sina mål. Hon inser ganska snart att det är lättare sagt än gjort att hålla isär jobb och privatliv.

Precis som i Snedsteg är det främst miljöerna som gör att jag gillar det här så mycket. Jag önskar jag hade kommit på det här! Så himla smart, att hitta på ett land som ju faktiskt funnits. Och så bra det hade varit med ett landområde där Doggerland låg. Hade varit mycket enklare att ta sig till England om inte annat, det hade säkert gått bra med färjor!

Förutom de häftiga miljöerna så är det välskrivet med en story som håller hela vägen. Det är en bra blandning mellan själva polisspåret och det rent privata, även om det för min del gärna kunde varit ännu mer om personerna. Det är många som man blir nyfiken på och vill lära känna bättre, och det känns bra att det förmodligen kommer fler delar. Jag ser mycket fram emot att läsa mer om dessa härliga öar och dess invånare.


4 kommentarer:

  1. Den var så bra! Skönt att den levde upp till förväntningarna efter Felsteg :-) Jag tipsar alla jag träffar om Maria Adolfsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Så skönt! Samma här, tipsar på för det vilda.

      Radera