fredag 22 februari 2019

Älskaren från huvudkontoret


Jag vet inte hur många gånger jag börjat läsa Camilla Grebes Älskaren från huvudkontoret men fått lägga ifrån mig den för att någonting annat har kommit emellan. Inte för att den inte varit bra, utan för att det varit mer bråttom med annat. Men, plötsligt händer det! Nu är den utläst, och jag är glad att den äntligen blev utläst. Jag skrev ganska nyss om opålitliga berättare? Man kan väl utan att avslöja mer än så, säga att jag fick just den biten väl tillfredsställd.

Emma blir dumpad av sin älskare på deras förlovningsmiddag. Eller dumpad och dumpad, han dyker inte upp helt enkelt. Han hör heller inte av sig efteråt för att förklara vad som hänt. Han svarar inte på Emmas telefonsamtal och ringer inte tillbaka när hon lämnar meddelande efter meddelande. Emma är till en början mest orolig, men med tiden går oron över i förvirring för att till sist landa i ilska.

Det är olika tidsplan i boken, men spannet är endast några månader. Det här är lite förvirrande till en början, i o m att det inte är mer än några veckor mellan händelserna i de olika kapitlen. När jag väl fick kläm på berättartekniken blev jag grymt imponerad. Det är riktigt snyggt gjort.

Jesper Orre, som älskaren heter, försvinner sedan helt. Han går upp i rök, och i samband med hans försvinnande hittas en kvinna mördad i hans villa. Mordet har vissa likheter med ett mord som begick nästan tio år tidigare, men man kan inte hitta några som helst samband mellan de båda offren.

Utredningsledaren tar hjälp av Hanne Lagerlind, en beteendevetare som också var inkopplad på det gamla fallet. Under den utredningen hade Hanne ett förhållande med en av kriminalarna, Peter Lindgren, som också arbetar med mordet i Jespers Orres hus. Tillbakablickarna till det första fallet och till Peters och Hannes relation då samt hur de hanterar den här nya situationen är en av de mest intressanta trådarna i boken. Hanne är så himla intressant som person! Så smart och trygg i sig själv, samtidigt som hon verkar helt oförmögen att ta sig ur sitt usla äktenskap. Sedan tillkommer en sjukdomsbild som ytterligare komplicerar det hela. Som så ofta så är det kringberättelserna som är riktigt intressanta, det är persongalleriet och deras relationer man vill åt! Jag har precis börjat läsa Husdjuret, den fristående fortsättningen på Älskaren från huvudkontoret, och blev glad när både Hanne och Peter finns med även i den.

Det finns några riktigt snygga vändningar i berättelsen, och även som en van läsare av spänningslitteratur så blir man oväntad överraskad vid flera tillfällen. Jag är som sagt glad att boken äntligen blev utläst, plus att jag tyckte den var såpass bra att jag nästan genast fortsatte med tvåan. ett gott betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar