onsdag 14 november 2018

Kodnamn Alice



Jag började läsa Kodnamn Alice av Kate Quinn närmast av en slump. Sådär bra som det kan bli ibland när man jobbar på bibliotek. Rätt vad det är så står man där med en titel i handen som man helt hade missat. I nästa sekund så är boken i fråga för det mesta utlånad och ligger i väskan för att följa med hem.

Så var det med Kodnamn Alice, och jag ångrar inte att boken fick följa med hem. Boken är skriven i två tidsplan, vilket ibland är lite problematiskt kan jag tycka, men här passar det utmärkt. Vi får följa Charlie, en ung amerikansk tjej som är gravid och som åkt till England med sin franskfödda mamma, för att fortsätta till Frankrike för en abort. Året är 1947 och ogifta mödrar står inte särskilt högt i kurs.

Charlie bestämmer sig dock för att avvika, hon har en dold agenda med resan till europa, nämligen att försöka ta reda på vad som hände hennes älskade, några år äldre kusin Rose, under kriget. Hon förmodas vara död men ingen vet egentligen vad som faktiskt hände. Spåren leder Charlie till London och Eve Gardner, en engelsk kvinna som arbetade som spion i Frankrike under första världskriget och som livet gått hårt åt.

I nutid (1947) får vi sedan följa den lite vilsna och ensamma Charlie, den argsinta och alkoholiserade Eve Gardner samt hennes chaufför på en roadtrip genom Europa för att försöka ta reda på vad som hänt med Rose. Man förstår ganska snabbt att Roses öde på ett eller annat vis strålar samman med Eves.

Parallellt får vi följa Eve som spion och det farliga uppdrag hon utförde i Frankrike inom motståndsrörelsen under första världskriget.

Extra spännande och intressant blir boken när jag förstår att händelserna delvis baseras på verliga personer och händelser. Det är så mycket man inte vet om de båda världskrigen. Så många ofantligt modiga människor som utan en tanke på risken för sina egna liv utförde handlingar som får mig att hissna bara genom att tänka sig in i situationen.

Jag blir nyfiken på Kate Quinns senast bok, The Huntress, och har såklart lagt till den i min TBR-lista!

Här finns en länk till Kate Quinns hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar