tisdag 13 november 2018

Redemtion point (Crimson lake #2) av Cancice Fox





När jag var på studieresa i Hamburg under några dagar i förra veckan, med ett härligt gäng bestående av av tjugo ungdomsbibliotekarier från hela regionen samt tre personer från Kultur i Väst, så hittade jag till min totala lycka denna goding!




Jag föll pladask för första delen i serien och blev lite smått förälskad i både karaktärer och miljön. Sedan dess så har jag spänt väntat på att tvåan ska komma ut på engelska, och plötsligt så var den där, framför mig på hyllan, i en liten supermysig oberoende bokhandel i Hamburg. Hela stadsdelen var härlig förresten. Där hade jag gärna tillbringat mycket mer tid.

Nu är jag sugen på att läsa Candice Fox andra serie, Hades, Eden och Fall som handlar om Eden Archer. Sedan har hon också skrivit en serie tillsammans med James Patterson som jag tror kommit ut i fyra delar än så länge. Jag tänker att man får väl klicka hem första delen i båda då? För att kolla menar jag? Det är väl ändå ganska rimligt.

I Redemtion point träffar vi återigen det udda paret Ted Conkaffey och Amanda Pharrel, som tillsammans driver en privatdetektivbyrå i Cairnes, Australien.

Ted har mer eller mindre flytt till Cairnes efter att ha blivit falskt anklagad för att ha fört bort och våldfört sig på en ung flicka i Sydney, där han tidigare arbetade inom polisen. Äktenskapet gick i kras och han fick naturligtvis sparken. Före detta kollegor har vänt honom ryggen och han har ett aggressivt drev av journalister och privatpersoner efter sig. Detta trots att han har släppts i brist på bevis. I andra delen får vi parallellt följa den verklige förövaren, vilket jag tycker är riktigt snyggt gjort. Jag kan ibland bli lite trött på det där med att mördaren/förövaren uttrycker sig i kursiv text boken igenom, men här fungerar det utmärkt.

Det är snyggt och drivet rätt igenom och jag såg till min glädje att det inte är alltför långt tid kvar tills trean "Gone by midnight" kommer ut. Miljöerna är också häftiga, tycker jag. Lite träskiga floder med krokodiler som ligger och lurar under vattenytan och fuktiga regnskogsmarker utanför Cairnes. Att det är en hel del udda existenser i Candice Fox's böcker gör ju inte det hela sämre precis.

Ett litet tillägg är att jag faktiskt inte klickat hem de första delarna i de andra serierna ännu. Mest pga att jag har svårt att hitta dem som häftade. Av någon anledning är jag löjligt förtjust i engelska häftade utgåvor och vill absolut inte köra varken pocket eller med hårda pärmar. Knäpp, jag vet, men nu är det som det är. Jag får nog vackert vänta helt enkelt.

Här kan man läsa mer om Cancice Fox och hennes böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar