tisdag 26 juni 2018

Efter Malören blev det Kalix

Bättre sent än aldrig, här kommer lite om sista kvällen och dagen i Kalix! Ja, efter det att vi lämnade Malören vid 14:30 på söndagen och kom iland i Kalix så transporterade Lotta oss till Hotell Valhall, där vi nog gick rätt in i duschen alla tre! När vi vilat lite så satte vi oss i bilen igen och for iväg upp mot restaurang Utblick Luppio. Det var en fin bilresa och väl värt mödan, för herregud vilken utsikt det var från Luppioberget! Riktigt god mat fick vi också.


Själv åt jag Smörstekt röding och Havtorn med vit chockladpannacotta. Spännande med syltade granskott som tillbehör, som jag blir sugen på att prova att göra själv. 













Tillbaka till Kalix igen körde vi en bit norr om Luppioberget över Torneälv och tog den finska sidan av älven hem. Jag ska inte glömma och fråga Lotta om hur exakt vi körde från och till Kalix. Kan vara kul att se på kartan!




Efter fin frukost på Hotellet gick vi en promenad i ett soligt Kalix. Vi gick ner vid älven och det var fantastiskt vackert. På väg tillbaka till hotellet stannade vi till vid Götamagasinet, som är en riktigt gammaldags manufaktur med precis hur mycket kläder som helst. Hade man haft gott om tid så hade man säkert kunna hitta en massa godbitar. Som det var nu så blev det två "trumvirvel" sjalar!
Snälla Lotta körde oss tillbaka till Luleå där vi tog flyget hem, via Arlanda. Inga förseningar, allt gick som smort.





Som jag skrivit tidigare, en helt fantastisk resa som gav mig mersmak på att åka norrut. Jag hoppas att jag får möjlighet att komma tillbaka någon gång hyfsat snart. Och visst är det något visst med öar? Man (eller i a f jag) får ett lugn över mig. Jag kan landa och stanna i stunden på ett sätt som jag kan ha svårt att göra annars, men som verkligen är behövligt. 




                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar