måndag 9 oktober 2017

Bokmässan 2017.



Jag hade tänkt skriva någon sorts tjusig sammanfattning av Bokmässan 2017, men det har jag inte gjort och kommet förmodligen inte hinna göra heller. Men jag vill på något sätt göra något slags avslut, även om det blir kort och fragmentariskt.

Jag är ändå ganska nöjd med inläggen på bloggen från mässan. Jag tror jag fick iväg något från alla seminarier och programpunkter jag var på, plus lite till. Vissa inlägg med lite mer text än andra, men ändå.

Det var på många sätt, som många redan har konstaterat, en på många sätt, konstig mässa med allt snack innan och allt som hände utanför. Man gick som i en liten bubbla därinne och märkte inte så mycket av det som hände utanför, på stan. Nya Tider och annat idiotiskt märkte jag (tack och lov) inte av alls. Däremot så var det en hel del bra programpunkter om just yttrandefrihet, allas lika värde etc vilket kändes bra.

På lördagen blev jag tvungen att gå hem tidigt och hamnade mitt i demonstrationen vilket kändes helt overkligt. Jag hoppas vi slipper det här nästa år. Jag hoppas Nya Tider inte får ställa ut nästa år.

Annat som sticker ut är när jag lyckades välta skärmen när vi var ett gäng som blev fotade inför Årets Bok-tillställningen. Det var oväntat. En annan grej som jag kommer minnas är när jag lyckades dra igång en larmad ytterdörr under fredagskvällen efter bokbloggarmiddagen på Ristoria ... Under en bråkdels sekund trodde jag att det skulle komma vakter och poliser från alla håll, med tanke på säkerhet och beredskap.

En annan sak jag inte kommer glömma är när jag fick välta ut innehållet ur 4 tygkassar och handväska för att leta efter min mobil ... När allt låg på golvet kom jag på att mobilen hade Anna på laddning i sin väska. När jag väl packat ihop allt hade de stängt ingången till mässan (vi befann oss på plan två, precis efter Harper Collins minglet. Som för övrigt var superlyxigt och också anledningen till att jag hade så himla mycket böcker att släpa på). Jag fick släpa ner allt och kom tack vare att jag hade presspass, och förmodligen också för att jag såg lite lätt desperat ut, in på golvet igen.

Annars tycker jag att jag hann med många och bra seminarier och andra programpunkter, som jag ju faktiskt bloggat om tidigare. Alla fina möten med framförallt finfina #boblmaf kommer jag leva på länge.

Så, tack till alla jag mötte på mässan i år och som gjorde mina dagar till fyra fina dagar. Trots allt annat som pågick utanför och trots min (och många, många andras) vankelmodighet om hur göra med mässbesöket detta år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar