fredag 6 maj 2016

Tretton skäl varför

Detta inlägg har jag publicerat tidigare, men då på Annettes bokblogg

Clay Jensen får ett paket med 7 kassettband. Rösten på banden tillhör Hannah Baker. Hannah som är död. Hannah, som har tagit livet av sig, har spelat in 7 kassettband som Clay hittar utanför sin ytterdörr. När han sätter i det första bandet hör han Hannahs röst som berättar att om man har fått de här banden så är man en av de 13 personer som på något vis har drivit henne till att fatta det beslut hon gjorde.

Clay blir mer eller mindre förtvivlad. Han var kär i Hannah och kan inte för sitt liv begripa hur han skulle kunna ha gjort något som har gjort Hannah så illa att det bidragit till att hon tagit sitt eget liv.

Nästan mot sin vilja börjar Clay ändå lyssna på banden. Historien som berättas är så sorglig och berättas så sakligt att det gör ont i hjärtat att läsa. Man får som läsare reda på de där kanske från början till synes obetydliga händelserna som tar sådan fart och blir så stora att de till slut inte kan hejdas. Clay får allt eftersom band efter band tar slut lite ordning på sina tankar då han får insikt i vad som hänt och varför.

Det här är en väldigt stark berättelse. Den är sorglig och vacker. Den är så pass stark att jag inte tänker ta med den på något bokprat, och jag visar den enbart för niorna på skolan som vill ha boktips, och då berättar jag ganska utförligt vad den handlar om. Sedan kan man ju inte alltid välja vem som lånar boken på biblioteket, men jag kan se till att informera om boken. Man vet aldrig hur personen mår som läser…Samtidigt är den så otroligt bra att jag vill att så många som möjligt ska läsa den! Klurigt det där…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar