måndag 14 december 2015

London dag tre


Lördagen var ju den stora #bbclon-dagen, och vi skulle träffas vid 11:30 ute vid Gunnersbury Station. I och med att jag fick skippa åtminstone två halvt om halvt inplanerade besök under fredagen för att Hampstead tog lite längre tid än vad jag tänkt mig, så åkte jag i motsatt riktning direkt på morgonen.

Jag klev av vid St Pauls för att försöka hitta den lilla undangömda parken The Postmans Park, som jag läst lite om och så gärna ville se.



Jag åkte dit med inställningen att jag kanske inte skulle hitta, eftersom jag visste att den låg just lite undangömd. Men, den här gången hade jag tur och gick nästan rätt på den. Jag är väldigt glad jag tog mig tid att åka dit och känner att jag gärna åker tillbaka när det är lite varmare så man kan sitta en stund utan att bli helt stelfrusen.

Efter St Pauls åkte jag ut och tog en kaffe vid Notting Hill Gate pga en liten miss i tunnelbanetänket, men det var bara mysigt.

Lördagen blev efter denna nästan perfekta start faktiskt bättre och bättre! Allas vår egen Mind the Book-Camilla hade klurat ut ett jättefint program som innefattade bland annat:




Promenad från Gunnersbury till floden med guidad tur av en lokal fotograf, Alastair Hilton, som man kan följa på Instagram. Vi fick se en liten ö där ryktet säger att Cromwell höll sig gömd. Det ryktas också att det skulle ha funnits en tunnel, men det är ingenting som är bekräftat. Det var en mycket liten ö faktiskt, så man undrar hur i all sin dar någon kunde hålla sig gömd där?





Vi fick se huset där the Beatles spelade in delar av filmen Help! samt huset där studion där Band Aid spelade in sin 'Do They Know it's Christmas låg.

Efter en fin publunch tog vi bussen till Richmond, shoppade lite böcker och annat i en liten lokal bokhandel, kollade in var Leonard och Virginia Woolfs förlag legat, samt deras första bostad i Richmond.




Vi hann också med en fin promenad upp till en enorm utsikt över Richmond Hill och fick se både Bianca Jaggers och Pete Townshends hus. En snabb titt på den underbara byggnad där svenska gymnasieskolan i London håller till hann vi också med.



Därefter avslutades alltihop med en underbar promenad genom, visade det sig, en pytteliten del av Richmond Park i mörker ... Vi gick ganska länge kändes det som, men när vi sedan fick se på kartan hur långt det faktiskt var så inser man hur stor parken är. Jag bara måste tillbaka i dagsljus.


Bubbel och härligt häng hemma hos Mind the Book blev en fantastiskt trevlig avslutning på en fantastiskt trevlig dag. Jag hade tidigare under dagen vaga planer på att efter Richmond åka in till stan för att gå från Covent Garden upp till Oxford Circus för att få se alla julljus om kvällen, men helt ärligt så orkade jag inte utan åkte tillbaka till hotellet och tittade på adventskalendern ;-)



2 kommentarer:

  1. Gud vad mysigt det låter! Ska till London i april och är så taggad. Du kanske skulle kunna tipsa om bokaffärerna? Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja det var en jättefin resa. Härligt med London i april när allt börjar blomma! Nästan bästa tiden. Det finns många fina bokaffärer. De jag nämner i de här inläggen är ju främst Waterstones, varav den största som ligger nära Piccadilly är helt fantastisk. Det finns också fler Waterstones så kolla upp lite beroende på var ni ska bo etc. Foyles är också en annan kedja som finns på många ställen. Här är en bra länk med olika tips! http://www.visitlondon.com/things-to-do/shopping/hobbies-and-interests/books/top-bookshops-in-london sedan finns det en bok som heter Book lovers' London http://www.bokus.com/bok/9781902910499/book-lovers-london/ som innehåller mängder med tips! Hoppas du får en fin resa.

      Radera