fredag 11 september 2015

Murder bag

Titel: Murder Bag
Författare: Tony Parsons
Förlag: EA Förlag

Det kommer bli en del korta och koncisa inlägg om lästa böcker på Bibliotekskatten framöver! Jag vill verkligen beta av det jag läst och tiden räcker som vanligt inte riktigt till ... Eller det gör den kanske egentligen, men just nu så är det mycket annat som tar tid, och då får man välja och välja bort ... Även om jag läser mycket hela tiden så är det inte alltid jag hinner med att blogga om det jag läser. Jag efterlyser en funktion i Instagram där man kan dela till Blogger precis som till fb, twitter, tumblr etc! Det skulle passa mig alldeles utmärkt just nu :-)

Jag köpte Tony Parsons Murder Bag i Visby under Crimetime Gotland och började läsa på en gång. På färjan till Oskarshamn blev den utläst och jag blev genast sugen på fortsättningen.

Detta är första delen i en serie om kriminalpolis Max Wolfe. Jag gillar verkligen Londonmiljöerna i boken, och jag gillar också att läsa om Max Wolfes privatliv som ensamstående pappa med en liten dotter och en hundvalp mitt i stan.

Kort om handlingen. En rik bankman blir mördad i London. Strax därefter mördas även en hemlös man på Londons gator av samme mördare. Till en början ser man inget samband, men efter ett tag kommer det fram att dessa män gick på samma militärskola för många år sedan. Någon tar hämnd för för händelser långt tillbaka i tiden. Man får som läsare direkt i första kapitlet en inblick i en del av vad som hände då, på internatskolan männen var unga.

Det märks att Tony Parsons är väl påläst och kan sin kriminalhistoria, vilket man också förstod när man lyssnade på honom i Visby. Jag kommer absolut att fortsätta följa Max Wolfe. Om inte annat så för att få veta hur det går med hundvalpen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar