lördag 17 januari 2015

En hisnande läsupplevelse

Titel: Jag ger dig solen
Författare: Jandy Nelson
Förlag: Gilla Böcker Förlag
Recensionsexemplar 


Ja, en hisnande upplevelse, minst sagt. Jag är rätt omtumlad efter att ha läst Jag ger dig solen och vet knappt vad jag ska skriva. Den är sorglig, vemodig, vacker och ganska så underbar! 

Huvudkaraktärerna är lite galna och väldigt speciella..

Jag vill inte att berättelsen om Jude och Noah, Oscar, Brian och de andra ska ta slut. Jag vill läsa mer, jag vill veta vad som händer i deras liv. Vad för betydelse får allt det där som händer i boken för resten av deras liv? 

Lite kort om handlingen: Jude och Noah är tvillingar, de är riktiga konstnärssjälar och de lever i någon sorts symbios med varandra. De är varandras allt. Tills en dag när något inträffar som gör att de blir varandras fiender. Det går flera år när de bara fortsätter att leva i samma hus utan att låtsas dom om den andre personen ens existerar.

Sedan tar deras liv, återigen, en vändning. En rad olika tillfälligheter och händelser gör att det kanske, kanske går att ställa saker och ting tillrätta.

Jag tyckte otroligt mycket om Jandy Nelsons första bok 'Himlen börjar här'. Jag har pratat och tipsat om den i många olika sammanhang. 

Nu har jag två fantastiska titlar av Jandy Nelson att tipsa om. Läs, bara läs, bara läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar