tisdag 4 december 2012

Monstrets dotter

Titel; Monstrets dotter
Författare; Kristin Cashore
Förlag; Semic
Recensionsexemplar

Precis som jag kom på när jag bokpratade om Den vita katten, att jag inte skrivit något inlägg om Den röda handsken kom jag på när jag pratade om Tankeläsaren att jag inte skrivit om Monstrets dotter.

Monstrets dotter är alltså tvåan i serien De utvalda av Kristin Cashore. Jag tyckte mycket om Tankeläsaren och jag gillar Monstrets dotter nästan lika mycket. Nu såg jag till min glädje att trean kommer ut på svenska i mars 2013.Kul!

Det finns monster bland alla olika djursorter, men det finns inte alls många monstermänniskor. Flamma är vad man vet, den sista i sitt slag. Monster är oerhört förföriska, vackra och farliga och skimrar i regnbågens alla färger. En egenskap hos monstermänniskorna är att de kan manipulera folks tankar och minnen vilket gör dem extremt farliga.

Flammas pappa var hänsyslös i sitt utövande av sin förmåga, och använde sina krafter enbart för sin egen vinnings skull. Flamma vill visa att hon inte är likadan. Hon försöker göra gott och bidra till att det blir fred mellan stridande kungadömen.

Monstrets dotter är helt fristående från Tankeläsaren, och efter vad jag förstår så kommer de tre böckerna med dess huvudkaraktärer att knytas samman i den tredje och sista delen, Hemligheternas rike, som alltså utkommer i mars 2013. Det ska bli spännande att se hur Kristin Cashore kommer att knyta ihop de olika delarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar