fredag 14 december 2012

Ännu en favorit

Titel; Valarnas sång
Författare; Jacqueine Wilson
Förlag; Alfabeta
Recensionsexemplar

När Ellas mamma ska föda Ellas lillasyster eller lillebror, så tillstöter det komplikationer och hon hamnar i koma. Ella och hennes styvpappa, Jack, blir hänvisade till varandra att reda ut tillvaron så gott det går. Ellas biologiska pappa finns med någonstans i utkanten av Ellas liv, men han är ingen vidare förebild, och absolut ingen att luta sig emot när man har det besvärligt.

Valarnas sång blir snabbt en favorit hos mig, och jag kommer absolut att ha med den på många bokprat för 11-13 åringar framöver.

Finast beskrivet är förhållandet mellan Jack och Ella. De tvingas lösa en massa problem tillsammans, när allt de egentligen vill göra är att krypa ihop i ett hörn och gråta. Ella går från att vara svartsjuk på Jack, och faktiskt tycka ganska illa om honom, till att börja lita på honom och se allt fint han gör, både för henne själv och för den nya lilla bebisen. Läs och njut.

3 kommentarer:

  1. Några elever i min klass (åk 5) har läst den och den har fått toppbetyg av dem också! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Ja, jag tror den här kommer att läsas av många, många. Här på bibblan går Wilsons Tvillingsjälar och Little darlings ut väldigt bra också ;-)Ett tips till dina elever, om ni inte upptäckt dem!

      Radera
  2. Jag har inte läst just denna av Jacqueline Wilson, men jag upptäckte henne när jag arbetade som skolbibliotekarie och är ett stort fan! Dessutom har jag värvat min dotter C, 12 år, som också gillar hennes böcker skarpt! Det är lite häftigt att hon faktiskt är "en gammal tant" för hon skriver så insiktsfullt om barn och ungdomar, tycker jag.

    SvaraRadera