onsdag 23 maj 2012

Giles Blunt levererar

Titel; Fader död
Författare; Giles Blunt
Förlag; Albert Bonniers Förlag
Resensionsexemplar


Jag blev så lättad när jag efter bara ett kort tag märkte att jag gillade Fader död. Jag har talat mig varm för de andra av Giles Blunts böcker om kriminalkommissarie John Cardinal, men hans förra roman Svart sorti, som inte var den del i serien om Cardinal, fastnade jag inte alls för. Jag läste bara några kapitel och lade den sedan ifrån mig. Jag vet inte, jag kanske bara blev så besviken att det inte var en Cardinal-bok, så det var därför. Jag kanske borde prova igen. Är det någon annan som läst?

Hur som helst, Fader död var en helt annan femma! Tack och lov. Jag var fast så gott som direkt. Alltså, det här är ju ganska råa böcker och den här sista är inget undantag. Det är sjuka individer som begår sjuka brott, men hjälp vad bra han skriver. Och miljöerna gör ju sitt till, i all fall för min del. Jag har alltid velat åka till Kanada, och jag blir mer och mer sugen varje gång jag läser en roman som utspelar sig i de trakterna. Lite märkligt kanske att vilja åka dit efter att ha läst något med så läskiga typer i, men, men...

I fader död har det gått ett år sedan Cardinals fru blev mördad. Han har sålt deras hus och flyttat in i en lägenhet som han inte trivs så där väldigt bra i, och börjat arbeta igen. Han har kommit in i vissa rutiner tillsammans med kollegan Lisa Delorme. De träffas i all stillsamhet och tittar på film och bara umgås. Visst finns det något underliggande, men än så länge har ingen av dem gjort något för att förändra deras relation, åt det romantiska.

Det är säsong för pälsauktion, och det kommer pälshandlare från hela världen för att handla. Två av dem, ryssar, hittas mördade i ett hus strax utanför staden. (Det här med pälsauktioner, jägare och annat stör ju mig som vegetarian en aning, det måste jag ju säga. Just den biten längtar jag inte till, om man säger så.)

På grund av olika anledningar befinner det sig andra människor i huset, som för övrigt är till salu, under tiden morden begås. De här personerna träder inte fram direkt, vilket medför vissa komplikationer då det gäller fingeravtryck och annat. Det är snyggt skrivet, mycket spännande och jag kunde inte lägga ifrån mig boken innan den var slut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar