tisdag 31 januari 2012

Mysig serie för ca 10-12 åringar

Titel; Min första världssensation
Författare; Annalena Hedman
Förlag; Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar



Lite lagom tokroliga är böckerna om Abbe och hennes kompisar Nadja och Antón. Abbe tillbringar de flesta skolloven i Istermyrträsk hos mormor och morfar. Föräldrarna är ganska nyskilda i Min första världssensation, men Abbe verkar hantera det hela hyfsat bra. Det är en jordnära och rolig unge, som verkar ta det mesta med ro.

Det hinns med ganska mycket på de 135 sidor som boken är lång. Det är kompisar, familj, lite kärlek för mammans del, mobbning, sammanhållning etc. Plus att det blir lite spännande när Abbe och hennes kompisar ska försöka komma in i Guinness rekordbok och får oväntad konkurens av ingen mindre än Abbes egen mamma.

Det känns härligt svenskt sommarlov med allt vad det innebär. Ett extra plus är ju förstås att Abbes mormor är bibliotekarie och att Abbe och hennes vänner tillbringar väldigt mycket tid på biblioteket! Jag tänker ha med de här böckerna när jag bokpratar för fyror, och jag tror absolut att eleverna kommer att låna. Dessutom tänker jag lobba hemma så att min egen snart 11-åring läser och tycker till om böckerna. Lyxigt med egen "referensgrupp"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar