torsdag 5 januari 2012

Kanske att det räcker nu?

Titel; Mörkret
Författare; Angie Sage
Förlag; B Wahlströms
Recensionsexemplar



Jag tycker mycket om den här serien om Septimus Heap, den sjunde sonen till en sjunde son, tillika Magikerlärling i Borgen. Men, såhär efter att ha läst sjätte delen i serien så hoppas jag nästan att det inte blir mer än sju böcker. Inte för att den inte är bra, det är den, men jag börjar bli lite mätt på det hela, det börjar kännas som om man läst allting tidigare, att handlingen upprepar sig.

I Mörkret har Septimus kommit till Den Mörka Veckan i sin utbildning. Han tänker utnyttja detta faktum till att förska hämta tillbaka spöket Alther som sveptes bort i bok fem. Samtidigt som Septimus är fullt upptagen med sitt eget drabbas slottet av en olycka. Mörka Saker har tagit sig in på vinden och blivit kvar. Övermagikern Marcia har till en början läget under kontroll, men utan Septimus på plats går det hela överstyr och efter en kort kamp kommer det mörka ut ur skyddet Marcia fört upp och in i borgen.

Jag tror ingen som läst de tidigare delarna i serien blir besviken. Det är samma fart och fläkt och man får träffa samma personer, några av dem lite mer knäppa och knasiga än andra. Det är trevliga bekantskaper och jag brukar alltid rekommendera Septimus Heap till de som fastnat efter Harry Potter och inte hittar någonting att fortsätta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar