torsdag 19 september 2019

Preliminärt program för bokmässan dag ett



Precis som Linda på Enligt O skriver i detta inlägg så älskar jag att planera, och precis som Linda så är det planeringen i sig som är det viktiga/roliga, inte att planeringen sedan måste följas till varje tänkbart pris.

Det kommer att bli krockar såklart, och det kommer också bli så att jag kommer att strunta i min planering till förmån för andra, sista minuten-beslut. Man kanske springer på någon som ska iväg på något annat som låter intressant, eller så kanske man är i stort behov av att sitta ner i lugn och ro med en kopp kaffe eller något annat. Dock är det skönt att ha någon sorts grundplan, och här kommer min för torsdagen:

Dagen börjar lite lyxigt med frukostmingel som man får en inbjudan till om man har guldkort, vilket jag tack vare att min chef inser att det för mig är jätteviktigt att kunna närvara på mässan under alla fyra dagarna. Där är vi ju olika och det är inte alla mina kollegor som har lust att lägga fyra dagar inklusive sin lediga helg på det här, men som sagt, för mig är det en av årets höjdpunkter.

Frukosten med lite info om mässan och hemlig gäst startar kl 09:00. Guldpasset kan man hämta från kl 08:00 och dörrarna till mässan öppnar sedan kl 08:50. Jag får pricka in en bra buss helt enkelt så jag inte behöver stressa men inte heller behöver stå och vänta ... Jag kommer såklart inte att orka med åtta seminarier under en dag, så något av nedanstående kommer jag att behöva stryka, om inte annat så för att hinna äta lite. Lite av charmen är som sagt också att kunna ändra sig i sista minuten. Ibland är det skönt att bara sitta kvar någonstans och lyssna på vad som kommer efter. Nedan har jag dessutom enbart tagit med seminarier jag vill se och inte inkluderat monter och scenprogram, vilket ju kan vara nog så intressant.

Kl 10:00 så vill jag gärna gå på seminariet Hur inkluderar vi barn och unga om barn och ungas faktiska delaktighet av bibliotekets verksamhet.

Kl 11:00 blir det förmodligen Varför är minoriteter så hotfulla för majoriteter

Kl 12:00 Amanda Lind möter unga kulturutövare. eller Villkor för kvinnliga författare i Bangladesh

Kl 13:00 Bonnie-Sue Hitchcok - Årets Peter Pan-pristagare. Jag planerar att hinna läsa Doften av ett hem innan dess ...

Kl 14:00 Sydkorea inifrån och ut eller Folkbibliotekens kompetensbehov 

Kl 15:00 Svenska Akademien - det här hände bakom fasaderna eller Den bästa sommaren i mitt liv, typ

Kl 16:00 Klimakteriet - en evolutionär succé eller Den här gången ska allt bli annorlunda

Kl 17:00 Sara Lövestam - sagor om grammatik

Som ni märker så är ämnena vitt skilda åt vilket är så himla härligt tycker jag. Bibliotek, författarskap och allt möjligt annat i en salig blandning. Det är lite det som är bokmässan för mig.

Efter detta är det fri lek tänker jag, dvs mingel och bubbel i montrar och numera också ute i Gothias barer. Förra året blev det svårare för förlagen att bjuda på lite snacks och något att dricka i montrarna fram emot stängning på torsdagen. Synd, för det har varit ett så himla trevligt inslag under alla år. Men, men huvudsaken är att få träffa alla fina i #boblmaf och även några nya bekantskaper, och då spelar det ju inte så stor roll var man minglar, bara att man gör det! Vi ses på torsdag i nästa vecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar