måndag 11 mars 2019

Köpstopp? Köppaus? Rensa? Slänga? Skänka? Sortera?

                            


Jag brukar ju sällan skriva inlägg på bloggen som inte är bok- läs- litteratur- biblioteksrelaterade på ett eller annat sätt. Men när det gäller det här stoppet, eller pausen, eller vad jag nu kommer att kalla det för så kommer jag att göra det. Det känns som om det blir lättare att reda ut begreppen om jag dokumenterar vad jag tycker under tiden jag håller på. Etiketten kommer bli köpstopp2019, även om det inte handlar om ett regelrätt sådant.

De sista åren har jag av oklar anledning köpt mer kläder till mig själv än vad jag har gjort på väldigt länge. Det är lite oklart varför, men jag känner att jag hamnat i ett läge där jag faktiskt köper för mycket. Det ÄR svårt att skriva att jag har köpt för många klänningar, men jo, jag har faktiskt köpt rätt många klänningar. Det är bara att erkänna.

Samtidigt så kommer det ju böcker i en strid ström om att lägga om sitt liv till ett mer hållbart sätt att leva. Vi kan verkligen inte fortsätta konsumera som vi gör. Flyget t ex är ett ständigt dåligt samvete för mig. Inte för att jag flyger särskilt mycket, men det har ju blivit en eller ett par flygresor om året de sista kanske fem åren, och det känns inte alls bra. I och för sig inga långresor mer än den till New York 2016, men ändå.

(Tänk om Scandinavian Seaways kunde börja med färjorna till Harwich igen! Det skulle ju vara helt fantastiskt ... Det borde vara rätt tid för det nu, när det börjar dyka upp tågcharter mm igen och det ska bli lättare att boka tåg ut i Europa. Vi är ju många som vill ha alternativ till flyget och vi är många som vill kunna åka till England ... Det borde gå ihop tycker jag!)

För min egen del så har jag landat i att jag behöver göra någon form av inventering. Det känns som om det är på sin plats med en hel del rensande, slängande, sorterande och bortskänkning framöver. Jag vill kolla över garderober, skåp och lådor, trädgård, möbler, ekonomin, ja you name it. Det är säkert våren som gör sig påmind också till viss del. Med solen och värmen så kommer också en känsla av att man vill städa och rensa, jag fattar det, men det här är någonting som jag har haft med mig under lång tid men inte riktigt kunnat formulera. Jag vill hitta mitt eget sätt och för att kunna hitta det så måste jag börja någonstans. Kasta mig in i det.

Kanske har jag kommit till något sorts beslut nu, även om jag inte riktigt har tänkt färdigt ännu. Det jag helt har bestämt mig för att jag i alla fall inte ska köpa några nya kläder eller skor innan juni månad. Sedan får vi se. Jag har en resa till England inbokad i början av juni (flyg, jag vet ...), och jag vill inte känna mig helt låst när jag är där. Däremot så tänker jag att jag kan få köpa TVÅ plagg second hand under den här perioden, samt att jag kan köpa tyg till ETT plagg OM jag syr klart det jag har här hemma först (vilket tyvärr inte kommer att hända ...).

Böcker ska jag inte köpa några nya heller, innan Englandsresan. Det är bara dumt att påstå att jag inte skulle köpa en enda titel på Waterstones. Men innan dess ska jag hålla mig till att skriva önskelistor.

För att börja någonstans så kommer jag att börja med mina garderober, vilket kommer ta sin lilla tid. Inte för att jag har orimligt mycket kläder kanske, men för att helgerna går så ruskigt fort och även om jag tror kl 11 på förmiddagen på jobbet, att jag kommer fixa ett par timmars garderobsrensning efter jobb och ev träning, så vet jag innerst inne att det där kan jag bara glömma. Det gäller att hitta någonstans där jag kan breda ut mig utan att ställa till med alltför mycket oreda i övriga huset. Det får väl bli min första utmaning.

Jag kommer också (om jag får med mig övriga i hushållet) frångå köpstoppet innan jag ens börjat (inte när det gäller mig personligen dock, som det här kommer att handla om till största del), genom att köpa en hög paxgarderob att ha som linneskåp.

Vi bor i ett gammalt hus och det här med garderober och förvaring i stort är ett ständigt dilemma. Vi har köpt till ganska många lösa garderober (finns inga fasta i huset förutom ganska så opraktiska snedgarderober på övervåningen. De sväljer visserligen en del, men att hela tiden behöva liksom åla sig in och ut när man ska hämta något, det håller inte i längden ...) under åren, men jag saknar ett riktigt linneskåp. Väldigt mycket saknar jag ett riktigt linneskåp, och jag är faktiskt rätt så övertygad om att vi verkligen behöver ett. Som det är nu så är det jag som liksom hittar olika bra ställen att förvara lakan, dukar, kökshanddukar etc, vilket jag faktiskt är väldigt bra på. Att hitta på smarta tillfälliga lösningar alltså. Detta resulterar i (eftersom jag av olika anledningar med jämna mellanrum tvingas hitta nya bra platser) att jag hela tiden får frågor om var vissa saker finns samt att jag är den enda som begriper efter vilket system exempelvis lakanen är sorterade. Inte så himla bra för någon, faktiskt. Så, för att kunna sortera, rensa och slänga när det gäller lakan, gardiner, dukar etc så anser jag att det måste till ett riktigt linneskåp.

För att tillägga och klargöra så handlar det här köpstoppet (eller vad nu är) enbart om mig. Om någon annan i familjen sedan vill haka på så är det bara roligt och fritt fram. Jag vill också poängtera att det i första hand alltså handlar om kläder, skor, smycken mm. Jag kommer att unna mig att fika på stan, biobesök, spelningar etc. När det gäller inköp till hemmet så har jag inte riktigt landat ännu. Där måste jag ju komma överens med övriga i hushållet. Men vad jag kan bestämma mig för är att jag personligen inte ska köpa några ljusstakar, muggar eller annat smått till huset innan juni i ett första steg. Och helt ärligt, vem annars är det som köper ljusstakar och annat hemma hos oss?!?

Alltså, sammanfattningsvis: Jag kommer inte att köpa några kläder, skor eller accessoarer till mig själv i ett första steg fram till juni månad. Samtidigt kommer jag att påbörja en utrensning och sortering av mina kläder och skor. Kanske kommer jag också att påbörja en liknande procedur när det gäller andra textilier, såsom exempelvis lakan, dukar, handdukar mm. Vi börjar där. Det både räcker och blir över tror jag.

En annan sak som jag är sugen på att ta tag i är att se över vårt matkonto. Jag tycker vi svävar iväg lite väl mycket utan att egentligen tänka efter vad det är vi handlar egentligen. Mycket går på rutin. Vi kan absolut bli bättre på att inte slänga mat och jag tror vi kan minska våra matkostnader en del om vi tänker lite smartare. Nu när sonen är utflugen så är vi bara tre personer kvar hemma och jag tycker inte det verkar som om våra kostnader minskat något nämnvärt, vilket är lite konstigt i o m att en 20-årig kille på 1,96 äter en hel del ...


2 kommentarer:

  1. Snygga kläder som hänger,svärdotter hjälpte mig rensa bland kläder, en del hade krympt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp här finns också en del som krympt av att hänga i garderoben ;-)

      Radera