söndag 7 januari 2018

En alldeles egen liten utmaning


Hyllvärmarna börjar sakta med säkert ta över hemma. Inte bara i bokhyllorna, utan också i staplar under skrivbordet och i påsar i garderoberna ... Helt ärligt så börjar antalet böcker i huset bli lite väl högt. Jag förvånar mig själv genom att ö h t ens antyda någonting åt det här hållet, men det är faktiskt sant. Men HUR ska jag kunna rensa? Det är verkligen, på riktigt, svårt. Till att börja med så kan man naturligtvis sluta köpa böcker, liksom sluta ta emot recex i fysisk form. Men om det är en bok man verkligen vill äga då?!? Jag ska verkligen försöka att vara mycket mer restriktiv med att både köpa och med att ta emot recex. Försöka bestämma mig för några författarskap t ex som jag verkligen, verkligen vill samla på etc.

T ex så får jag köpa när det kommer nytt av favoritförfattare på engelska. Några (det finns fler såklart, men som exempel) som skulle hamna där är: Peter May, Alex Marwood, Sharon Bolton och Elly Griffiths. Sedan köpte sonen De vises sten som illustrerad utgåva åt mig i julklapp och då bestämde jag mig raskt för att jag ville ha alla delarna illustrerade, men att jag inte kommer köpa själv utan tänker att det är jättebra tips till barnen, när de undrar vad jag önskar mig i födelsedagspresent eller julklapp!

En annan sak är att jag måste börja rensa ut och skänka sådant som jag nästan säkert vet att jag inte kommer läsa ... Jag funderar på hur det egentligen är på Gästis i Varberg dit jag ju ska åka i början av februari? Jag tror att de tar emot böcker hela tiden. Jag ska ta reda på vad som gäller och i så fall ta med mig några kassar när jag åker dit.

Sedan alla barnböcker! Vad göra med dem? Jag kan ju inte spara alla pekböcker, bilderböcker och kapitelböcker om utifall jag någon gång i framtiden får barnbarn? Får nog göra ett urval där fast det känns fruktansvärt svårt ...

Men åter till min alldeles egen utmaning! Jag ska försöka läsa tio hyllvärmare 2018. Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska räkna som hyllvärmare? När de funnits i huset i ett år? Två år? Tio år? Jag får klura lite på det där. Fixa en hylla att utgå ifrån när jag rensat bort det som ska bort. Fast då kanske det tar fem år innan det faktiskt kommer finnas en sådan hylla ...!

Önska mig lycka till!

2 kommentarer:

  1. men så knasigt det skulle vara med bokhyllor med bara lästa böcker...

    SvaraRadera