söndag 3 januari 2016

Det här är ingen summering av 2015.



Nej, det här är ingen direkt summering av 2015. Jag orkar nog inte göra någon tillbakablick. Jag vet att något år skrev jag en ganska lång summering, och förra året skrev jag i alla fall något om de spelningar jag hade gått på under året. Men just nu känner jag mig inte särskilt inspirerad att göra något liknande. Det kanske kommer.

Om någon är intresserad av att se hur mitt läsår 2015 såg ut så hittar man det här, på Goodreads. Jag är så glad att jag började lägga upp lästa böcker på Goodreads, det passar mig perfekt. Jag bryr mig inte så mycket om antalet, men oj så bra det är att kunna gå tillbaka och titta när det är något man glömt. Helt strålande.

Inte heller kommer jag att avge några nyårslöften. Det var det väldigt längesedan jag gjorde ... Däremot är det några saker som jag skulle vilja utveckla och ge mer tid åt under 2016, och de kommer här i en liten lista.

1. Lära mig mycket mer om min kamera. Framförallt kolla in några kurser online, och kanske om jag känner mig lite rik någon fram i vår också gå någon kortare kurs. Det skulle vara väldigt roligt. Jag vill också få ett hum om Lightroom och Photoshop. Nu har jag en provmånad och tycker det verkar väldigt rörigt. Framförallt är det besvärligt att Lightroom inte verkar synka riktigt bra med Mac.

2. Symaskinen ska absolut fram mer! 2016 ska bli året när jag syr åtminstone en klänning. Tyg och mönster finns redan hemma så egentligen är det bara att sätta igång.

3. Jag har länge velat lära mig sticka raggsockar, så det får också stå med på listan även om det förmodligen inte kommer att bli av.

4. Odla mer, och överhuvud taget lägga mer tid i trädgården. Försöka att strunta i om vädret inte är det bästa utan hitta saker att göra ute ändå. Om inte annat så kan jag ju hålla till i växthuset. Jag vill absolut odla mer örter. Nu brukar jag ju faktiskt odla en hel del framförallt basilika och persilja, men jag vill även så några olika sorters mynta (som jag gjorde och var mycket nöjd med 2013 och 2014) och koriander. Rosmarin är också en krydda jag vill använda mig av mer och som jag tror är ganska lätt att få fart på i växthuset. Sugar snaps, ruccola och lite annan sallad blir det nog också. Förhoppningsvis så blir det lite smått och gott blandat med ringblommor och krasse i pallkragarna utanför växthuset också.

En sak som jag gjorde mycket förut men som jag slutat nästan helt med är att läsa olika trädgårdsbloggar. Det ska jag försöka börja göra igen för att få lite inspiration och goda råd.

5. Fortsätta med yogan och löpningen. Det kommer jag förmodligen att göra, men det får stå med på listan ändå. Yogan älskar jag och vill inte vara utan för allt i världen. Tvärtom vill jag gärna utöka från två pass i veckan till fler, men det blir nog svårt att få ihop. Löpningen saknar jag nu när jag inte har sprungit på fyra veckor pga väder och förkylningar och allmän decemberstress men jag vet att jag kommer att komma igång ganska snart igen så det är ingenting jag direkt stör mig på. Däremot känns det lite förmätet att prata om det som löpning. Jogging eller kanske lufsande känns mer bekvämt.

6. Uppdatera bloggen lite oftare ... Det är knappt jag kan med och skriva med det som en punkt för det har jag ju skrivit så många gånger. Det är som alltid en avvägning det där. Så fort det känns som ett måste så blir jag helt anti. Samtidigt så vill jag verkligen blogga mer. Vi får se. Jag kan ju börja med att lägga mer tid på bloggen och mindre tid på fb. Bara som exempel.

En sak som jag ska försöka göra är att faktiskt skriva några rader om varje utläst bok direkt när jag avslutat den. Något som jag är helt urusel på att göra. Alltså skriva något, antingen direkt på bloggen eller några rader via Instagram eller vad som helst. Det spelar ingen roll. Det här vill jag framförallt göra för att döva mitt dåliga samvete lite gentemot alla snälla förlag som skickar böcker som jag glatt läser för att sedan lägga åt sidan och kanske inte blogga om förrän efter flera månader. Det ska bli ändring på det.

Sex punkter är ganska lagom tror jag. Inte fler nu, då blir det ett stressmoment i sig och det är inte bra. Vi får se hur det går!

Nu kom jag på ett nyårslöfte! Eller löfte och löfte. Synd att kalla det löfte för jag kommer inte att kunna hålla det, men jag ska försöka att ha det i åtanke typ hela tiden, nämligen att jag ska inte städa under helgerna. Jag ska försöka peppa igång oss alla fyra här hemma så att vi hjälps åt och fixar städning och det mesta av tvätt etc under veckorna. Jag tycker verkligen det är helt värdelöst när man fastnar inne och måste hålla på och städa och fixa under helgen när det finns så mycket annat roligt att ägna sig åt. Det får bli mitt nyårslöfte.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag brukar också köra mål istället för löften, men jag tycker ditt löfte var helt fantastiskt! Ska överväga något liknande när jag slutar vara helgarbetande student (vilket innebär att det är väääldigt svårt att ha principer ang hushållsarbete, det får göras när man har tid, även om det är kl 06.30 en lördag...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se hur det går med det där löftet :-) det är verkligen svårt att hinna med alla måsten utan att ta till helgerna. Men, jag ska försöka i alla fall!

      Radera