onsdag 20 januari 2016

Bokpratstider


 
Japp, nu är det bokpratstider på bibblan igen, och som alltid är det lite pyssel med att få ihop titlar att prata om i klasserna. Ofta så är det så att jag träffar samma klass kanske 2 ggr per termin, dvs 4 ggr på ett läsår, och då gäller det ju att hålla reda på vilka böcker man pratat om tidigare också ... Nu är det ju inte alla klasser jag träffar så många gånger, men några.




Just nu sitter jag och kliar mig lite i huvudet, för jag märker att jag nog inte läst så många titlar som jag brukar för, i brist på ett bättre ord, mellanåldern (ca 10-12 år). Det löser sig säkert, men jag
kommer nog att i all hast få läsa in mig på lite nytt efter vad det verkar.




Hur som helst så kommer jag i nästa vecka att ta med några lite tunnare, men ändå riktigt spännande titlar av Ulf Nilsson, nämligen "Den döde talar", En halv tusenlapp", "Ensam bland rävar" samt "Hemligt brev till hela världen".

Det här är en serie som handlar om Johnny i serien Johnny & Co, som med hjälp av vänner löser små mysterier. De är ganska lättlästa och fungerar bra i fyror och femmor skulle jag vilja säga. De här böckerna lockar de som inte vill ha för tjocka böcker att ta sig igenom, men ändå vill känna att de läser en spännande och bra bok med en riktig historia. Det bra med serier för den här åldern är ju att hittar man något man gillar så är det bara att fortsätta läsa vidare, för då vet man att man gillar det som kommer efter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar