tisdag 10 mars 2015

Dare me

Titel:  Dare me
Författare: Megan Abbot
Förlag: Pan Books Ltd

Nu har jag läst både The Fever och Dare Me av Megan Abbott, och jag gillade båda två. Kanske föll jag lite mer för Dare Me. Jag kommer hur som helst att läsa mer av Abbott. Mycket mer.

En sak som stör mig (även om man borde vara van vid det här laget, med kommentarer om ungdomsböcker) är att så gott som alla fått för sig att det är ungdomsböcker som Abbot skriver. Jag har en egen teori om att man blandar ihop henne med Meg Cabot som skriver för ungdomar, men inte vet jag.

Man kan kanske förstå, iof, att man kan tycka att Dare Me ser ut som en ungdomsbok med vampyrer i. Den påminner lite om någon av delarna i True Blood tror jag bestämt?

Hur som helst, det är inga ungdomsböcker även om de handlar mycket om ungdomar. I alla fall i de två titlar jag har läst.

Det är ångestfyllt, mörkt och mycket nerv i Abbotts böcker. I Dare Me får vi träffa Addy som är med i cheerleader-truppen på skolan, och som precis fått en ny coach. På plats finns också Addys bästa väninna, Beth, som alltid varit kapten och den som bestämt precis allt. Den förra tränaren hade inte en chans emot Beth. Hon körde över allt och alla. Som par är Addy och Beth oövervinnerliga. Ingen vågar säga emot dem. Det är ingen idé, de får sin vilja igenom till slut vad det än handlar om. Beth ser till att det blir som de vill. Hon intrigerar och manipulerar. Ljuger om det behövs, och viskar rätt saker i rätt öron.

Dock möter hon sin jämlike när nya tränaren anländer. Hon tar bort kaptensrollen och rör om i grytan ordentligt. Addy faller för henne, liksom alla andra i laget. Alla utom Beth som avvaktar och väntar på sin chans att se till att allt blir som förut igen. Och den chansen kommer, kanske t o m  snabbare än vad hon först trott, och på ett sätt hon inte kunnat räkna ut i förväg.

Det här är en berättelse om svek, vänskap, kärlek, maktmissbruk och mycket mycket mer. Kanske handlar den mest av allt om att vilja bli älskad av den man älskar och om att bli sedd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar